*Nettavisen* Nyheter.

Forskere: Ekstra skjermtid senker tenåringers eksamenskarakterer

Én ekstra skjermtime for en 14-åring samsvarer til 9,3 færre eksamenspoeng når eleven er 16 år. Det tilsvarer to karakterer, for eksempel fra en B til en D, viser studien.

Tenåringer som bruker en ekstra time om dagen på å surfe på internett, se på TV eller spille dataspill, risikerer å prestere to karakterer lavere på eksamen enn sine medelever, viser en britisk studie.

04.09.15 06:25

I studien, som omfatter over 800 elever på 14 og 15 år, har forskerne fra Cambridge også funnet ut at fysisk aktivitet ikke har noen innvirkning på akademiske prestasjoner.

Etter å ha fulgt elevene over lang tid for å se hvordan forskjellige atferdsmønstre påvirker skoleprestasjonene, mener forskerne at det rimelig å konkludere med at for mye skjermtid senker eksamensresultatene.

– Vi målte dette bare i 10. skoleår, men det gir et sannsynlig bilde av deltakernes vanlige atferdsmønstre. Så vi mener det er rimelig å konkludere med at skjermtid kan være skadelig for tenåringers karakterer, sier Kirsten Corder ved Cambridges senter for forskning på diett og aktivitet.

I studien fant forskerne ut at tenåringene i gjennomsnitt bruker fire timer foran skjermen per dag. Én ekstra skjermtime for en 14-åring samsvarer til 9,3 færre eksamenspoeng når eleven er 16 år. Det tilsvarer to karakterer, for eksempel fra en B til en D, viser studien.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.