RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forskere føler seg misbrukt av statsråden

Oslo (NTB): Prosjektet Ny GIV skulle få ned det høye frafallet i videregående skole, og kunnskapsminister Kristin Halvorsen fastslo at de svakeste elevene gjør det bedre. Forskerne peker imidlertid på at de fleste elevene fikk dårligere karakterer.

Prestisjeprosjektet startet opp i 2010 og skal pågå ut neste år. Alle kommuner skal være med og tilby blant annet intensivopplæring til de elevene som har dårligst karakterer.

Da tre rapporter om prosjektet ble lagt fram forrige fredag, fastslo Kunnskapsdepartementet at «Ny GIV løfter de svakeste elevene mest». Intensivopplæringen er en suksess og fungerer etter hensikten, ble det fastslått.

Men forskerne hos Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) mener at inntrykket som skapes er galt, skriver Aftenposten.

De peker blant annet på at flertallet av elevene i prosjektet har en svakere karakterutvikling enn de som ikke deltar. Det er kun elevene med karakteren 1 som har bedre karakterutvikling fra jul til sommeren. Disse utgjør bare rundt 10 prosent av elevene som deltar. Og denne positive utviklingen vises kun i norsk hovedmål. I matematikk har den forsvunnet helt.

- Pressemeldingen gir et skjevt bilde, fordi den lett oppfattes som at Ny GIV gir bedre karakterutvikling for alle deltakerne, sier forsker Solveig Holen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere