Drømmen om å leve evig (dersom du drømmer om det, da) har aldri vært nærmere enn nå. I hvert fall om vi skal tro molekylærbiologen David Sinclair ved Harvard Medical School.

På hans laboratorium ved det anerkjente universitetet, har teamet hans nemlig lyktes med å reversere aldringsprosessen hos gamle mus, og dermed gjort dem unge igjen. Neste skritt nå, melder forskeren, er å få til det samme hos mennesker.

– En prosess som kan benyttes i hele kroppen

I det som CNN omtaler som «Benjamin Button»-effekten, etter filmen fra 2008 der hovedpersonens alder reverseres med tiden, har Sinclair og hans team med forskere benyttet seg av proteiner som kan forvandle aldrende celler til stamceller. På den måten har de klart å tilbakestille aldrende celler til tidligere versjoner av seg selv.

Forskningsteamets første gjennombrudd ble publisert allerede sent i 2020, da eldre mus med dårlig syn og skadde netthinner fikk synet tilbake igjen, og ved flere tilfeller et like godt syn som deres avkom.

Nå tror Sinclair at også mennesker snart kan benytte seg av den samme teknologien.

LES OGSÅ: Studie: Kreftmedisin kan forsinke aldringsprosessen

– Det har en permanent virkning, så langt vi kan se, og vi tror det kan være en universell prosess som kan benyttes i hele kroppen for å tilbakestille alderen vår, sier Sinclair ifølge CNN.

– Om vi reverserer aldringsprosessen, vil ikke disse sykdommene ramme oss. I dag har vi teknologien som kreves for at du kan nå 100-årene uten å bekymre deg for å få kreft i 70-årene, hjertesykdommer i 80-årene og Alzheimers i 90-årene, sier han.

– Vil skje i løpet av vår levetid

Og skal vi tro forskeren, er dette slett ikke noen fjern framtidsdrøm.

– Dette er vår verden som kommer. Det er bokstavelig talt et spørsmål om tid, og for de fleste av oss vil dette skje i løpet av vår levetid, legger han til.

Reversering av aldringsprosessen har vært forsket på lenge.

Gjennombrudd støtte på problemer

Sinclair selv har brukt de siste 20 årene på å forske på emnet, og han er ikke den eneste: Den japanske legen og forskeren Shinya Yamanaka mottok i 2012 Nobelprisen i fysiologi eller medisin for sitt arbeid med å omprogrammere modne celler til stamceller. Med det som er blitt kjent som «Yamanaka-faktorene» klarte forskeren allerede i 2007, å reprogrammere menneskelige modne hudceller til å oppføre seg som stamceller som kunne utvikle seg til en hvilken som helst celle i kroppen.

Problemet med «Yamanaka-faktorene» var imidlertid at de modne cellene, som altså ble reprogrammert til stamceller, mistet sin identitet – de glemte at de var blod-, hjerte- eller hudceller, noe som gjorde dem nytteløse i en foryngelsesprosess.