*Nettavisen* Nyheter.

Første titt på «Heavy Rain»

- Dette er det store spillet til Playstation 3 i 2009, hevder sonysjef David Reeves.

11.01.10 11:04

(Spillmagasinet): I 2009 vil spillere kunne oppleve noe helt nytt. Det hevder i alle fall spillutvikleren Quantic Dream som viser fram PS3-spillet «Heavy Rain» på Games Convention i Leipzig.

Spillet skal demonstrere hvordan historie og spillbarhet kan knyttes tett sammen, i motsetning til dagens historiefortelling. Det er grunn til å sette lit til Quantic Dreams visjoner, det er de samme utviklerne som står bak det kritikerroste «Fahrenheit» fra 2005.

- «Fahrenheit» pirrer alle de mentale smaksløkene dine på en gang. Denne interaktive filmen er spillpensum, skrev Spillmagasinets anmelder da det ble sluppet.

I «Heavy Rain» fortsetter eksperimenteringen med den interaktive filmen. I det første glimtet av spillet i aksjon ser vi den kvinnelige journalisten Madison i kamp mot en mann bevæpnet med kniv. Tempoet i spillet er svært raskt, men istedenfor å hamre løs på kontrolleren ser det ut til at spillet kontrolleres ved å trykke på riktig knapp til rett tid. Den samme løsningen er kjent fra bosskampene i blant annet «God of War».

Se den første gameplay-traileren fra spillet her:
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10966,1);

- Dette er en voksen thriller med en sammensatt historie - og spillbarhet - hvor du spiller og former historien istedenfor å være en tilskuer til den, påstår Quantic Dream.

Historien i spillet skal utspille seg gjennom spillerens handlinger, ikke via mellomsekvenser. Og hvert valg har en konsekvens.

- Aldri tidligere har du hatt så stor kontroll over spillfigurenes skjebne og «Heavy Rain» vil være en følelsesmessig opplevelse ulik noe annet spill. Det våger å takle et emne og tema som spill sjelden berører, og dette gjør det til genuint voksent spill for en ny verden av voksne spillere, heter det i en fersk pressemelding fra Sony.

Regissør og manusforfatter David Cage sammenligner i et intervju med VG Nett historiefortelling i dagens spill med pornofilmer.

- I en pornofilm har du en liten bit med historie for å gi kontekst til rollefigurene og settingen, og så har du actionscenen. Etterfulgt av en ny, liten bit med historie som gir kontekst til den neste actionscenen, og så videre, sier Cage til avisen.

619

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag