*Nettavisen* Nyheter.

Førstehjelp på flyplassen

Mister du besinnelsen av lange køer, stress og grundige sikkerhetskontroller på flyplassen? Her er noe nyttige tips for å kunne slappe av på reisen.

17.08.06 08:49

(SIDE2): Flyskrekk er et kjent fenomen, men den psykiske belastningen en flyplass kan påføre reisende bør heller ikke undervurderes.

Stadig nye sikkerhetsrutiner vil dukke opp etter at terrorplanene på Heathrow ble avslørt 10. august. Slike tiltak gjør heller ikke sitt til å minke køene. Spenningsnivået blant reisende ble heller ikke mindre etter at alle flytende produkter måtte fjernes fra håndbagasjen på flyreiser til og fra USA og Storbritannia.

Rydd opp i hodet

Før avgang kan det være greit å rydde opp i den mentale bagasjen med noen tips fra ekspertene. Unngå å bli klam i hendene eller få vondt i hodet i neste avgangshall.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Anne Ingeborg Raade (TV 2 Nettavisen)

- Trekk pusten dypt flere ganger. Dette er en måte å få kroppen din til å slappe av, sier psykolog Christopher Knippers, ved Betty Ford Center i Palm Springs, til nyhetsbyrået UPI.

- Gjør noen mentale øvelser når du står i kø. I stede for å fokusere på hvor urettferdig det er å vente, tenk på hvor du skal feriere eller på presentasjonen som skal fremføres på salgsmøtet. Dette fungerer også mot flyskrekk.

- I en konfrontasjon med noen av flyplassens ansatte, prøv å ikke vær negativ. Appeller til deres menneskelige godhet og deres rasjonelle side.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Arne Lutro/TV 2 Nettavisen

- Vær forberedt på reisen ved å være uthvilt. Ha gjerne en treningsøkt unnagjort og sov ut før du møter opp på flyplassen.

- Prøv å unngå alkohol. Drikking høyner din agitasjon og gjør deg rastløs.

Få kontroll

Angst, spenning og irritasjon kommer gjerne av frustrasjon, enten det kommer av innstilte fly, forsinkelser eller lange køer. Nøkkelen til en smertefri erfaring på flyplassen er å få kontroll på situasjonen.

- Det handler bare om å akseptere at dette er den virkeligheten vi lever i, forklarer Knippers.

Skulle hjertet fortsatt slå fortere og kvalmen presse på når hormonene blir stresset er det bare å gjenta prosessen. Det mener i alle fall doktor og psykiatriprofessor Bruce Rabin ved University of Pittsburgh Medical Center.

Syng en sang

- Alternativt kan man synge en sang, mener han. - Finn på noen strofer når du er i godt humør. På flyplassen vil hjernen gå tilbake til denne morsomme tilstanden du en gang var i.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Scanpix)

- Vær en god rollemodell for barn, og da særlig for dine egne. Din sinnsro vil smitte over på dem og reisen blir i alle fall ikke verre.

Kroppslig pleie

Prøv også noen ekle øvelser for en stiv, anspent og sliten kropp.

- Pust ut mens du ruller skuldrene bakover og ned. Klapp hendene sammen bak den nederste delen av ryggen. Pust inn mens du løfter brystkassen og lar hendene gå ned langs ryggen. Mens du puster ut, la hodet og nakken synke sakte bakover og la armene falle ned.

- Mens du står i kø, kan du også krysse det høyre beinet over det venstre. Legg den venstre hånda på din høyre hoften samtidig som du puster inn og strekker ryggraden. Pust ut mens du tar baksiden av den høyre hånden langs korsryggen og følg bukselinningen til du når den venstre hofta.

- I en stol går det an å rotere kroppen og hodet til høyre, mens man strekker den høyre armen bakover og den venstre fremover. Gjør samme øvelsen andre vei. Denne prosedyren gjentas flere ganger mens man fyller lungene med luft.

Flere nyttige tips på reisen finner du her.

Les også:

Mosjon på flyet

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.