*Nettavisen* Nyheter.

Forsvaret testet nye fly over Oslo

Foto: Helge Hopen/Luftforsvaret

Maskinene som brummet lavt over Oslo er Forsvarets nye arbeidshester. Se bildene her.

18.08.10 10:56

Mens Forsvaret har smurt seg med tålmodighet i påvente av de nye Joint Strike Fighter kampflyene, kan de glede seg over fire nye transportfly av typen Hercules C-130 J nå er på plass. Kanskje hørte du og så dem over Oslo mandag og tirsdag? Da fløy alle fire i formasjon over hovedstaden og lavt over Operaen og Akershus festning – trolig for første og siste gang. Nå står de på den militære flyplassen på Gardermoen. Før de er operative og sendes ut på oppdrag i inn- og utland skal Luftforsvaret foreta en grundig uttesting og trene opp crewet som skal fly de nye arbeidshestene.

– En viktig kapasitet
– Det er godt å ha alle de fire nye Hercules-flyene i Norge. De utgjør en viktig kapasitet for Forsvaret, sier presse- og informasjonsoffiser Stian Roen i Luftforsvaret til Nettavisen.

Sammen med kollega Helge Hopen var han ute og fotograferte den historiske treningsturen over hovedstaden.

– Dette var nok første og siste gang vi ser alle fire flyene i formasjon, sier han.

Døpt av forsvarsministeren
Det er de siste to av de fire nye Hercules-flyene som nå er på plass, og det ble markert med en høytidelig dåp av forsvarsminister Grete Faremo (Ap). De to siste flyene fikk navnet Nanna og Siv, og med på dåpen og om bord under testflygingen var ni år gamle Nanna Meyer Hellweg fra Oslo. De to første heter Frigg og Idun.

Har parkert de gamle
De nye transportflyene er langt bedre enn de gamle, som nå er parkert. Nye C-130 J er utstyrt med såkalt selvbeskyttelsesutstyr som radarvarsler, missilvarsler samt utstyr for avledning av varmesøkende og radarstyrte missiler.

Rustet for risikooppdrag
Det vil bidra til større sikkerhet for Forsvarets personell under operasjoner i farlige områder. Nattoperasjoner er mulig ved at flyets cockpit og lasterom er såkalt «night vision compatible» og kan benyttes i kombinasjon med lysforsterkende utstyr. Nye motorer og propeller gir videre de nye flyene langt større skyvekraft i forhold til de gamle. Flyets skrog er strukket med 15 fot eller cirka 4,5 meter. Det gir mulighet for frakt av større lastevolum.

Flyene kan transportere styrker og materiell til og fra – og inne i – operasjonsområder. De kan evakuere personell som blir såret i kamp eller ulykker. Og de kan gi støtte til norske spesialstyrker i inn- og utland.

Til avtalt tid og pris
Forsvaret er særlig fornøyd med at flyene er levert etter planen fra 2008 til nå – til avtalt pris (3,5 milliarder kroner), noe også forsvarsministeren gjorde et poeng av da hun døpte flyene.

– Vi har rett og slett fått en helt ny og komplett flåte med fly, i rekordfart og uten overskridelser. Dette er en suksesshistorie! sa hun. Hun roste samarbeidet med produsent Lockheed Martin og amerikanske myndigheter.

Det var i mai 2007 regjeringen foreslå å skaffe nye transportfly i en fei. Situasjonen begynte da å bli kritisk fordi de gamle flyene var i ferd med å gå ut på dato.

Stortinget vedtok innkjøp av fire nye Hercules-fly i juni 2007, og anskaffelsen ble satt i gang umiddelbart. I november 2008 ankom det første flyet Gardermoen. Det neste kom i juni 2009. Og nå er altså de to siste på plass.

Se flyene lande på Gardermoen etter testflyging mandag i videovinduet under:

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.