Fortsatt forhandlinger om Frontline-nybygg

De to supertankernybyggene Frontline har i ordre i Kina skal fortsatt ikke være solgt, slik det ble rapportert fra skipsmeglerhold for en uke siden. Dansker er nå i forhandlinger om et mulig kjøp.

19.05.08 00:11

Ifølge TradeWinds er det danske Clipper Group som nå er i samtaler med Frontline-ledelsen om et mulig kjøp av de to VLCC-nybyggene Frontline bestilte i Kina tidligere i år. Det danske rederiet skal være villige til å betale mellom 106,5 og 107 millioner dollar for vært av nybyggene som skal leveres i første del av 2009 fra Jiangnan Changxing-verftet.



I forrige uke ble samme nybyggene rapprotert solgt av Frontline for mellom 115 og 117 millioner dollar, noe som ville gitt en meget pen gevinst for tankrederiet til John Fredriksen. Frontline bestilte skipene i vinter til en pris på 103,5 millioner dollar.



Adm. direktør Søren Halsted i Clipper bekrefter overfor TradeWinds at de er i samtaler med Frontline, men en avtale skal foreløpig ikke være på plass for de to 300.000 dødvekttonnerne.



Danske Clipper startet satsningen på supertankere i 2004 i kompaniskap med den Hong Kong-baserte skipsrederen Fred Cheng. Cheng er mest kjent for havariet av gigant rederiet Golden Ocean Group, som senere ble plukket opp av Frontline og Bergesen.



Fakta

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.