Fortsatt god aktivitet for mindre bulkskip

Tørrlastmarkedet har vært noe mer blandet den siste uken. Det er de store bulkskipene som sliter med lavere aktivitet, mens farten i handymax og panamax fortsatt er god

19.05.08 00:54

Tørrbulkindeksen på Baltic Exchange i London falt fra 5.382 i forrige uke til 5.122 i går, og det er i hovedsak capesize-segmentet som trekker ned, ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport.



Capesize-ratene falt på alle de viktigste rutene. En timecharterreise fra Europa til Fjerne Østen gir nå 89.000 dollar dagen, mot 96.000 for en uke siden. I periodemarkedet er ratene fortsatt uendret på sterke nivåer. Fearnleys beskriver markedet som tregt for øyeblikket.



For det mellomstore segmentet, panamax, har spotmarkedet svekket seg litt under den siste uken, men det dreier seg i hovedsak om fall på godt under 1.000 dollar dagen fra sterke nivåer på de fleste viktige reiserutene. Det er problemer med opphopning av tonnasje og fortsatt forsinkelser i den søramerikanske kornhøsten. Det er ventet at svekkelsen kun er midlertidige.



Handymax-markedet er fortsatt preget av stor aktivitet, spesielt i Fjerne Østen og Kina. Det har gitt nye hopp i ratene i Stillehavet, hvor Hnadymax'er nå ligger 32.000 dollar dagen. Det har vært en mindre svekkelse i Atlanterhavet, men ratene ligger fortsatt rett rundt 30.000 dollar dagen.



Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.



Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.



Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.



Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.