Busstrafikken i Oslo og Viken har stått stille i en uke.
Fra arbeidstidens start lørdag morgen blir bussjåførene i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark tatt ut i streik. Også store deler av Nordland og hele Kristiansand tas ut. Dermed vil store deler av kollektivtrafikken i Norge være berørt. Til sammen blir mer enn 4.500 nye bussjåfører tatt ut i streik. Da vil rundt 8.500 sjåfører være ute i streik.
Det er ikke kontakt mellom partene, bekrefter både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet til NTB. Det har heller ikke vært det i løpet av uka.
De fire arbeidstakerorganisasjonene Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet tok de organiserte bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik søndag 20. september etter at meklingen med NHO Transport og Spekter ikke førte fram.
Les også: Gunnar Stavrum: Stopp den helsefarlige busstreiken før den får ramme hele landet fra i morgen
Truer med å ta samtlige bussjåfører ut i streik
De fire forbundene truer med å ta ut samtlige medlemmer, nærmere 12.000 bussjåfører i hele landet, om ikke det blir bevegelse.
– Vi har ikke noen plan nå, men det vil være naturlig med en opptrapping på sikt, sier kommunikasjonssjef Tormund Hansen Skinnarmo i Yrkestrafikkforbundet.
De streikende bussjåførene får 3.900 kroner i uka i streikestøtte, med unntak av sjåførene i Fagforbundet som får 70 prosent av vanlig lønn, skriver FriFagbevegelse.
Bussjåførene streiker fordi de mener lønnsforskjellene mellom deres yrkesgruppe og industrien har økt de siste årene. I tillegg legger Fellesforbundets leder Jørn Eggum stor vekt på arbeidstidene til sjåførene, som ofte jobber såkalte delte skift. Det betyr at man har fri uten lønn midt på dagen, noe som Fellesforbundet mener gir opptil 70 timers arbeidsuker.
– 70-timers uker går på helsa løs og gir oss slitne bussjåfører. Når vi i tillegg vet at sjåførene hele tiden presses på tid, og sågar må gå hele arbeidsdagen uten pauser og uten å gå på do, er det en oppskrift på mindre trygghet – både for sjåførene og alle andre i trafikken, sier Eggum.
Les også: Solvang fyrte opp streikedebatten: - En veldig farlig situasjon
Konsekvenser for smittevern
Helsetilsynet varslet allerede mandag at de overvåker streiken blant bussjåførene for å se om den medfører at liv og helse blir satt i fare. Koronasmittetallene i Oslo har steget kraftig de siste ukene, og Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) uttalte søndag at han var bekymret for økt trengsel og smitte i hovedstaden. Imidlertid gikk morgenrushet i Oslo-området mandag som normalt, uten merkbart økt trafikk på veiene eller merkbart økt trengsel på trikk, T-bane og tog.
Eggum mener regjeringen må passe seg for at NHO skal spille et «koronakort».
– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, slår han fast.
Ap støtter busstreiken
Raymond Johansens partifelle, Ap-nestleder Bjørnar Skjæran, støtter busstreiken.
– Streiken som trappes opp i dag, er en rettferdig kamp mot økende forskjeller, skriver Skjæran i en epost til NTB.
– Vi vil uttrykke støtte til en lavlønnsgruppe som samfunnet er avhengige av, som har en utsatt jobb i korontatiden og som har bidratt til å holde hjulene i gang. De har en selvsagt rett til å kreve en rettferdig lønn, understreker han.
Han advarer mot tvungen lønnsnemnd:
– Ap har sympati med bussjåførene og mener en lovlig arbeidskonflikt må løses av partene, skriver Skjæran.
– Ekstra påtakelig er bussjåførenes lave lønn sett opp mot millionlønningene til mange av sjefene deres, legger han til.
Fakta om andre uttak i busstreiken
* Søndag 20. september tok de fire arbeidstakerorganisasjonene Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet rundt 3.800 bussjåfører ut i streik etter at meklingen med NHO Transport og Spekter ikke førte fram. Dette stanset nesten all busstrafikk i Oslo og Viken.
* Lørdag morgen tas ytterligere 4.500 bussjåfører ut i streik. Dette gjelder alle organiserte sjåfører i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark, samt store deler av Møre og Romsdal, Nordland og Agder.
* I Nordland vil all busstrafikk stanse i Lofoten, Vesterålen, Ofoten, Andøya, Salten utenom Kjerringøy og Indre Helgeland.
* I Møre og Romsdal vil bussruter i Fræna, Eide, Midsund og Aukra bli stanset, samt enkelte avganger mellom Ålesund og Stryn.
* I Agder gjelder det alle busser i Kristiansand og Vennesla, samt Sørlandsekspressen.
* Oppgjøret dekker rute-, ekspress- og turbuss.
* Meklingen mellom partene startet fredag 18. september og hadde frist ved midnatt natt til søndag 20. september. Det har ikke vært kontakt mellom partene siden søndag.
* De fire involverte forbundene truer i verste fall med å ta ut samtlige av sine medlemmer. Det vil bety at nesten 12.000 bussjåfører i hele landet legger ned arbeidet.
Kilde: NTB/NHO Transport / Yrkestrafikkforbundet / Fremover / Fædrelandsvennen / Møre og Romsdal fylkeskommune
Konsekvenser for undervisning
Det er ikke bare smittefaren som gjør at streiken er en utfordring i dagliglivet. Utdanningsetaten i Oslo har rådet skolene til å kutte føring av fravær, mens Rogaland fylkeskommune vil gå over til digital undervisning på sine videregående skoler ved streik.
(©NTB)
Les også: Fredrik Solvang slår tilbake: Ber kritikere mimre til sendinger fra 90-tallet

Kommentarer til denne saken