RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatt kamp mellom Bates og New Deal

Sist oppdatert:
Begge er inne i varmen, men Telenor har ennå ikke bestemt seg for om det blir Pål Trælviks Bates (bildet) eller Rolf Stokkes New Deal DDB som skal legge kommunikasjonsstrategiene de nærmeste årene.

New Deal er det eneste reklamebyrået som fikk fornyet tillit da Telenor valgte tre nye reklamepartnere for de nærmeste to årene.

Den 1. september i år satte en av Norges største annonsører i gang med å finne nye reklamebyråer. Både Bates og Hei! ble nye byråer som fikk tillit på konsernnivå. Telenor Mobil har benyttet Bates siden i vår, og Hei! har tidligere hatt en relasjon til Telenor gjennom det nå nedlagte SLB.

Dermed er både Leo Burnett, som uansett forsvinner, og Virtual Garden ute av dansen. Samtidig legger Telenor opp til et nytt opplegg med de tre byråene som er valgt, hvor ett av de tre blir et såkalt "leadbyrå" som skal vært strategisk kommunikasjonspartner med Telenor.

Både Bates og New Deal er fullservicebyråer, og prosjektdirektør for Branding & Marketing i Telenor Norge, Sissel Faller, opplyser at det vil stå mellom disse to.

- Vi har sagt til begge disse byråene at vi i løpet av seks måneder vil vurdere om ett av dem skal bli et leadbyrå for Telenor. Frem til første april 2004 vil vi både samle erfaring med å jobbe med disse to byråene samt at vi vil jobbe mer helhetlig på tvers innenfor Telenor i Norge. Siden Telenor i Norge ikke har jobbet så tett og integrert tidligere i forhold til vår kundefont, vil vi gi oss selv mer erfaring før vi velger et leadbyrå, sier hun til Propaganda.

Byrået som får ledertrøyen vil bli byrået Telenor velger å ha som strategisk allianse innenfor markedskommunikasjon.

- Leadbyrået vil bli det byrået som sammen med oss vil utforme våre kommunikasjonsstrategier videre. Telenor vil fortsette med begge fullsortimentbyråene, selv om ett av dem blir valgt som leder. Det vil ikke få konsekvenser for andre kontrakter, sier hun.

Faller forteller at de nye rammeavtalene fører til at alle selskapene innen Telenor-konsernet i utgangspunktet står fritt til å velge reklamepartnere blant de tre.

- Ja, markedsavdelingene våre kan velge hvilket byrå de måtte ønske. Ofte vil både størrelse på oppdrag og personkjemi spille inn på slike valg, sier hun.

Telenor Norges-sjefen, Morten Karlsen Sørby, har vært med på valget av Telenors reklamebyråer i Norge.

- Vi involveres alltid i valg av revisor i et konsern, men jeg synes det er like viktig at toppledelsen også engasjerer seg i valg av kreativ samarbeidspartner innenfor kommunikasjon. Gjennom valg av kun to fullsortimentbyråer i Norge ønsker vi å jobbe for en tydeligere og mer helhetlig kommunikasjon med nåværende og fremtidige kunder, sier Sørby.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere