RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatt mange plusstall i designbransjen

Sist oppdatert:
Designbyråene har ennå ikke fått smake den samme nedturen som reklamebransjen, men det er noen som sliter og prispresset har blitt større.

Propaganda har allerede omtalt regnskapene til profilerte designbyråer som Uniform, See Design og Strømme Throndsen . Alle med resultater godt på plussiden. Vi har gått gjennom regnskapene til de mest profilerte byråene i Norge, og gjennomgangstonen er den samme. Overskudd og økte inntekter.

See Design økte omsetningen med drøyt 100.000 kroner, mens resultatet ble bedret med nesten en million. Strømme Throndsen økte omsetningen fra 12,6 til 15,4 millioner kroner, mens resultatet holdt seg stabilt på rundt seks millioner.

Nedtur

Men det var ikke alle byråene som fikk det til å gå like bra i fjor. To av de største, Creuna og Scandinavian Design Group, endte begge opp med store minus.

Landets største, Scandinavian Design Group, endte med sitt største underskudd noen sinne. Styreleder Thomas Høgebøl forklarte det med omstillingskostnader i forbindelse med nedskjæringer, samt et enormt prispress på designjobber. De røde tallene krøp helt ned til minus ni millioner kroner på bunnlinjen, noe som gjorde sitt til at eieren, McCann Norge, endte opp med et rekordstort underskudd i fjor.

Enda verre gikk det for Creuna, som leverer web- og profildesign til offentlige og private virksomheter. I fjor reduserte de omsetningen med nesten to tredjedeler, fra 87 millioner kroner i 2001 til 29 millioner kroner. På tross av massive kostnadskutt og omstruktureringer, endte fjorårsresultatet på minus 30,2 millioner kroner, en forverring fra minus 16,6 millioner kroner året før.

- Fjoråret ble tøft for hele bransjen og markedet er fortsatt tøft, sier Thomas Høgebøl til Propaganda, før han legger til at det er flere oppdrag ute på anbud nå enn tidligere. Selv har byrået han er styreleder for oppfylt sine budsjetter hittil i år.

Bedre høst

Høgebøl har tro på at høsten vil bli bedre enn i fjor, men avblåser ikke de trange tidene med det aller første.

- Det blir som å gå langsomt opp av det kalde vannet. Det er fortsatt en del designkunder som skyver på store oppdrag, forklarer han, men legger til at han har lagt merke til at designbransjen ligger et halvt år etter reklamebransjen i å reagere på konjunkturene. Blant annet fordi designoppdrag ofte har et lengre tidsperspektiv.

Heller ikke Union Design hadde et fjorår å skryte av. Selskapets inntekter er nærmest halvert i forhold til toppåret 2000. Selskapet har gått fra 12,8 millioner i 2000, via 9,7 millioner i 2001 til 7,5 millioner i fjor. Underskuddet er derimot borte, fra minus 617.000 til et pluss 595.000 i fjor.

- Det har vært et tøft marked og et prispress. Det kan jeg bekrefte, sier daglig leder i Union Design, Sigurd Weseth til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere