RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatt nedgang i barnehagelærerutdanningen

Oslo (NTB): Søkertallene til barnehagelærerutdanningen gikk ned med 15 prosent i fjor. Dette til tross for Kunnskapsdepartementets store kampanje for å øke rekrutteringen.

Hittil har departementet brukt 26 millioner kroner i en kjendiskampanje for å få flere søkere til barnehagelærerutdanningen og øke statusen for yrket. Men kampanjen, som har pågått siden 2011, har hatt liten effekt. Nå får kampanjen kritikk, skriver studentavisen Universitas.

Blant kjendisene som har stilt opp i reklamefilmen for kampanjen, er Thomas Seltzer, Bertine Zetlitz og Sigrid Bonde Tusvik. Men både kampanjen og reklamefilmen har hatt liten gjennomslagskraft.

- Filmen er søt, som så mye annet når man skal profilere jobb i barnehagen, sier Morten Solheim, som forsker på kvalitet i barnehagen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Men han mener det er mye som gjenstår før man kan kalle yrket for «verdens fineste stilling» - slik som det blir omtalt som. Han mener hovedgrunnen til at søkertallene går ned, er den negative oppmerksomheten barnehagene får i mediene.

- Barnegruppene blir større mens fagmiljøene blir mindre. Barnehagelærer er kanskje verdens viktigste stilling, men det blir en annen sak, sier han. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere