RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatt norsk skepsis til dobbeltdekker-tog


Nordmenn må trolig nøye seg med de vanlige togene i én etasje også i tiden fremover.
Nordmenn må trolig nøye seg med de vanlige togene i én etasje også i tiden fremover. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Mens nye tunneler i Oslo ligger langt fram i tid, er togkapasiteten i Oslo nærmest sprengt. Mange byer og land satser på toetasjes tog, men i Norge er man skeptiske til denne løsningen.

Først på 2030-tallet vil nye tunneler for T-bane og tog gi merkbart bedre kapasitet på skinnenettet i Oslo-området, skriver Aftenposten. Fram til det, er det begrensede muligheter til å sette opp flere tog. Dermed må det flere folk på hvert tog dersom kapasiteten skal økes. En mulighet er triple togsett, men det er ikke perrongene lange nok til å håndtere.

Et alternativ er å satse på dobbeltdekkertog, der passasjerene sitter i to etasjer. Det har fungert i Paris i mange år, og selv i jernbanelandet Sveits er det et botemiddel på samme knipe som norsk jernbane befinner seg i; et er ikke plass til flere tog.

Men i Norge er skepsisen stor. I en ny rapport fra Jernbaneverket, Vegvesenet og Ruter gjentas innvendingene om at det tar lengre tid på stasjonene når flere skal av og på, og at universell utforming er vanskeligere på disse togene. Sveitserne kan i hvert fall berolige de norske aktørene når det gjelder det første punktet:

– Det er ingen forskjell på én- og toetasjes tog. De har flere og større dører enn i andre tog, sier informasjonssjef Stephan Wehrle i togkjempen SBB.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere