*Nettavisen* Nyheter.

Fortsatt sterke utsikter for kjøleskipene

Etter en sterk lavsesong er kjøleskipsmarkedet igjen på vei inn i høysesongen, og First-analytiker Torgeir Svae tror oppgang vil fortsette de neste par årene

19.05.08 00:39

2004 har vært et ekstremt sterkt år for kjøleskipene, og understreker oppturen for dette markedet de siste par årene. Spesielt lavsesongen i fjerde kvartal ble klart bedre enn hva man tradisjonelt kunne ha ventet seg.



- Det var forventet en lavere vekst gjennom november og desember, før den skal ta seg opp igjen nå i første kvartal. Den forventede dippen i ratene har ikke kommet, de har derimot vært relativt flate, sier analytiker Torgeir Svae i First Securities til iMarkedet.no



Uten fall utover høste og vinteren lå ratene ifølge skipsmeglerhuset Orion Shipping 45 til 60 prosent over tilsvarende nivåer i desember i fjor.



Oppgangen fortsetter

Svae tror ikke dette er noe engangstilfelle.



- Vi tror markedet vil stramme seg til ytterligere i år. Oppfatningen blant markedsaktørene nå er at det vil være stramt i flere år fremover. Dette ser vi ved at de store befrakterne nå sikrer seg skip på lengre kontrakter gjerne 2 til 3 år, mot tidligere ett år, sier han.



Det er ifølge Svae de moderne skipene som blir tatt inn på kontrakter, mens de mindre og eldre skipene blir igjen til å skumme fløten i spotmarkedet.



- Fjoråret var ekstremt med en rateøkning i snitt på 25-26 prosent, men vi forventer en økning på 15 prosent i 2005 og 2006, sier Svae.



Ingen nybyggstrussel

- Det vil også gi seg utslag i økte annenhåndsprisene, sier Svae til iMarkedet.no



Den positive utviklingen i ratene de siste par årene har allerede gitt seg utslag i økte skipsverdier, og med så godt som tomme ordrebøker og stigende etterspørsel er trenden klar fremover.



Selv om rederne skulle la seg friste til å bestille skip så er tilgjengelige leveringsdatoer flere år frem på grunn av de siste to årenes boom i tank, container, LNG og bulkskipsordre.



Samtidig registrerer man fortsatt god skrapeaktivitet som følge av de meget hyggelige prisene i stålmarkedet og en stor andel gamle skip i verdensflåten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.