*Nettavisen* Nyheter.

Fortsatt stramt bulkmarked i 2005

Analysesjef Jarle Hammer i skipsmeglerhuset Fearnleys tror bulkmarkedet vil bra også i 2005. Les hvorfor

19.05.08 00:39

Det går frem av et intervju iMarkedet.no har gjort med den erfarne shippinganalytikeren i Fearnleys avdeling Fearnsearch.



- Vi må se det relativt i forhold til hva vi kommer fra som er et ekstremt sterkt marked, og da kan det bli veldig eller ganske bra i år. Vi ser en relativt balansert utvikling gjennom året for de fundamentale forholdene, sier Jarle Hammer til iMarkedet.no



Vil holde gapet oppe

Hammer mener at basert på deres estimater for 2005 så vil det gapet som oppsto i løpet av 2003 i stor grad opprettholdes. I 2003 økte etterspørselen etter tørrlastskip målt i tonnmil med voldsomme 7 prosent, mens flåteveksten kun var på 2,5 prosent.



Ifølge Hammer er dette hovedårsaken til den voldsomme oppgang bulkmarkedet opplevde i 2004, og som ble forsterket av en viss ubalanse også i løpet av fjoråret. Da økte etterspørselen med i underkant av 7 prosent, mens flåteveksten var på 5,7 prosent.



- Med en balansert utvikling vil det fortsatt være et gap som ikke er tatt inn og som vil legge et press i markedet, sier Hammer.



For inneværende år ser Hammer en vekst i flåten på 4,9 prosent for skip over 10.000 dødvekttonn, mens etterspørselen er ventet å legge på seg 4,5 prosent målt i tonnmil.



- Hvis Kina opprettholder momentumet slik vi tror er det meste plass, sier Hammer.



Han tror ingen av de tre hovedsegmentene inne bulkshipping vil skille seg spesielt ut.



Fortsatt køproblemer

En faktor som etter hvert har fått en del oppmerksomhet i forbindelse med den sterke etterspørselen etter bulkskip er havnekøene.



- Kødannelser har etter hvert blitt en betydelig faktor i etterspørselen, noe har antydet at det utgjør 3 til 4 prosent for panamax og capesize skip, men det er vanskelig å estimere, sier Hammer.



Han peker på at dette er problemer som det tar tid å utbedre.



- Investeringer i havner sett i forhold til de høye fraktekostnadene som har vært det siste året, må være en av de beste investeringene lasteierne kan gjøre, sier Hammer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.