Fortsatt venter de på vinteren

Vintersesongen ser fortsatt ut til å være kun en drøm for stortankrederne i et marked som noterer nok en treg uke.

19.05.08 00:02

Sesongmessig skulle ratene nå ha vært på vei opp for VLCC-rederiene, men mangelen på aktivitet fortsatte å ri markedet også den siste uken. Markedet har nå snart to måneder med rater som har holdt seg stabilt i området worldscale 70 til 80 for VLCC-laster fra Midtøsten til Fjerne Østen.



Den siste uken har føyd seg inn i rekken av trege uker med laber aktivitet og en liten økning i listen over ledige VLCC'er på vei til Midtøsten. Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys økte antallet ledige VLCC'er ventet i Midtøsten de neste 30 dagene fra 72 til 74. Tonnasjelisten skal være jevnt fordelt mellom skip med doble og enkle skrog.



Fearnleys tror rederne kan komme til å slite med å holde ratene selv på dagens nivå, og viser til ferieavvikling i deler av markedet. For å beskrive situasjonen meler skipsmeglerhuset at en befrakter denne uken hadde 12 fraktetilbud på en enkelt VLCC-last fra Persiabukta til Rødehavet.



Ratene for VLCC'ere fra Midtøsten til Japan falt fra ws 75 til 72,5 den siste uken, mens raten for laster til Vesten falt tilsvarende til ws 65.



VLCC-markedet i Atlanterhavet beveget seg også sidelengs med rater på ws 90 for laster fra Vest-Afrika til US Gulf.



Lyspunktet for de med en litt bredere flåte er utviklingen i suezmax-markedet. Her har ratene tatt seg kraftig opp etter å ha bunnet i forrige uke. Ratene på strekningen Vest-Afrika til østkysten av USA er opp fra ws 115 til ws 142,5.



Det er imidlertid ventet noen stille dager i markedet i forbindelse med Thanksgiving langhelgen i USA som startet i dag.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.