Gå til sidens hovedinnhold

Forventer mer medisinreklame

Statens legemiddelverk forventer mer reklame for reseptfrie legemidler. Når dagligvarekjedene forstår hva de kan gjøre.

- Jeg tror ikke kjedene er klar over at de kan ha reklame i post de sender hjem til folk. Når de skjønner det, tror jeg det blir mer, sier Per Thomas Thomassen, rådgiver i Statens legemiddelverk til Propaganda.

Salget av reseptfrie legemidler på bensinstasjoner og i dagligvarene har startet. I første omgang er det et lite utvalg smertestillende piller og tabletter. Så langt har det ikke poppet opp pillereklame flere steder.

Lite reklame for tabletter

I det hele tatt er det lite reklame for hodepinetabletter, hostesaft, halstabletter og mageregulerende middel.

- Dette er det lite trykk på, sier Thomassen. Det er fullt lovlig å trykke annonser i avisene, for eksempel. TV3 kan også vise reklame for reseptfrie legemidler, siden kanalen sender fra London, men Helsedepartementet har ikke etterkommet TV 2-sjef Kåre Valebrokks ønske om å myke opp reglene for TV-reklame i Norge. Departementet ønsket ikke å bidra til en generell økning i bruken av legemidler.

Selv om det er lov å reklamere, er det visse begrensninger. Det er ikke lov å ha reklame i butikken eller i nærheten av der reseptfrie legemidler selges.

- Det betyr at man ikke får se legemiddelreklame i butikken, forklarer Thomassen.

Både Rema og Rimi har informasjonsblader. De kan ikke ha legemiddelreklame i brosjyrene som ligger i butikken.

- Men det er ingenting som kan hindre dem i å trykke reklame i brosjyrene, hvis de sender de hjem til folk i posten eller legger de med som vedlegg i avisene, sier Thomassen.

Objektiv og saklig

Reklamen må inneholde navn på legemiddelet og virkestoffet. Det må være informasjon som er nødvendig for riktig bruk av legemiddelet, det vil si bruksområdet og viktige forsiktighetsregler eller advarsler og det skal være en henstilling til brukeren om å lese nøyaktig på pakning og vedlegg.

Reklamen skal være saklig og nøktern og bruke objektive illustrasjoner. Det er ikke lov å bruke sterke visuelle virkemidler som for eksempel bilder av kropper som er forandret av sykdom eller skade.

Reklame

Black Week: Her får du oversikt over alle salgene