*Nettavisen* Nyheter.

Forventer positiv Sealift-effekt

Frontline forventer økt utbyttekapasitet fra Sealift-transaksjonen på lang sikt, men har foreløpig ingen eksakte tall klare.

18.05.08 23:59

Frontline fikk i går på plass emisjonen i det nye tungløftsrederiet Sealift med heftig overtegning. Interessen har som vanlig i skipsreder John Fredriksens prosjekter, vært enorm.



Det er hentet inn 180 millioner dollar i frisk kapital til rederiet i tillegg så legger Frontline inn investeringer for 60 millioner dollar i selskapet mot å beholde en eierandel på 33 prosent i Sealift.



Tungløftsskip brukes til flytting av blant annet offshoreinnretning og annet stort spesialgods. Skipene kan senke seg ned i vannet for å lette laste og losseoperasjoner på det store åpne dekket.



Resultatet ikke klart

Det er imidlertid fortsatt en rekke transaksjoner som skal sluttføres, og Frontline skriver i en melding torsdag at de foreløpig ikke kan estimere nettoresultatet eller likviditetseffektene av Sealift-dealen.



- Dette vil avhenge av kostnaden og timingen av konverteringene, resultatet fra bareboat-kontraktene og ikke minst verdiutviklingen på Frontlines investering i Sealift, skriver selskapet.



Frontline skriver i samme melding at de likevel forventer at transaksjonen og deltagelsen i Sealift vil bidra positivt til Frontlines resultat og likviditet på kort sikt og at det ville styrke rederiets balanse og utbyttekapasitet på lang sikt.



- Vi har gjennom transaksjonen bevist poenget om at det er betydelig verdiøkning ved å finne alternativ bruk av tonnasje med enkle skrog, sier Frontline-sjef Bjørn Sjaastad i en kommentar.



Flere transaksjoner

Sealift skal som første del av avtalen med Frontline kjøpe fire eldre suezmax-tankskip fra Frontline. Dette er skip med enkle skrog som får et forlenget liv som tungløftsskip.



Frontline vil selge enhetene til Sealift til en pris på 100 millioner dollar pr. skip, men da ferdig konvertert som tungløftsskip. Konverteringsrisikoen og kostnadene vil i sin helhet bli båret av Frontline.



Det første av skipene, Front Sunda, er allerede i dokken for ombygging, og det er forventet at de fire enhetene vil bli ferdige i perioden april 2007 til januar 2008.



De tre skipene som foreløpig ikke er satt i dokken for ombygging vil i vente perioden gå på bareboatkontrakt tilbake til Frontline til en rate på 15.000 dollar pr. dag.



I tillegg til de fire skipene som er avtalt konvertert så vil Sealift kjøpe ytterligere to søsterskip fra Frontline inkludert opsjoner på konvertering fra verftet. Prisen vil være 38 millioner dollar pr. skip, mens konverteringskostnaden er estimert til 40 til 45 millioner dollar.



Prisen er forøvrig den samme som Frontline oppnådde i forrige uke i forbindelse med salget av Front Transporter til Blystad.



Løser opp Ship Finance-avtaler

Fem av suezmax'ene som selges til Sealift er i dag eiet av skipsfinansieringsselskapet Ship Finance International hvor Fredriksen er hovedaksjonær. Skipene vil i den forbindelse bli kjøpt fri av Frontline for 183,7 millioner dollar. Ship Finance vil på sin side betale Frontline 62,4 millioner dollar som kompensasjon for avslutningen av kontraktene.



For Sealifts del betyr kjøpet av de seks skipene en total investering på 476 millioner dollar før konvertering av skip fem og seks. Dette skal i tillegg til emisjonen på 180 millioner dollar, finansieres med et obligasjonslån på 110 millioner dollar, banklån og en selgerkreditt fra Frontline.



Skal kjøpe opp

Aksjonærene i tungløftsrederiene Fairmount Heavy Transport og Awilco Heavy Lift er nok blant de som nå sitter og regner heftig på sine verdier. Bakgrunnen er at Frontline i forbindelse med Sealift etableringen har gjort det klart at de vil konsolidere dette markedet.



- Frontline vil som en stor aksjonær i Sealift bruk sin påvirkningskraft til å søke ytterligere konsolidering i tungløftsmarkedet, skriver Frontline.



Verdens ledende tungløftsrederi , nederlandske Dockwise ble nylig solgt av Heerema og Wilh- Wilhelmsen til investeringsfondet 3i.



Frontline gjør det imidlertid samtidig klart at deres fokus fortsatt er å være et rendyrket tankrederi og at de mest sannsynlig vil dele ut aksjene i Sealift til sine aksjonærer. Frontline har brukt den fremgangsmåten blant annet i forbindelse med etablering av bulkrederiet Golden Ocean Group og Ship Finance.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag