*Nettavisen* Nyheter.

Forvirring om dekkene på ulykkesbussen

Foto: Tom Erik Solstad (Fjuken)

- Egner seg ikke på vinterføre, sier havariinspektør Atle Olausen.

01.10.09 20:16

Det er full usikkerhet rundt hva slags dekk ulykkesbussen fra Fjord1 kjørte med på framhjulene da den skulle kjøre over Strynefjellet natt til tirsdag . Bussen gikk i grøfta på snøføre ved Skjåk. En 21-åring omkom og tre passasjerer fikk bruddskader.

- Busselskapet er rimelig bastante på at de har kjøpt dekkene som helårsdekk - og at de har blitt solgt til dem som et helårsdekk. Det som er sikkert er at dette ikke er vinterdekk. De egner seg ikke på vinterføre, sier havariinspektør Atle Olausen i Statens havarikommisjon for transport (SHT) til Nettavisen.

LES OGSÅ:Bussjåfør siktet etter dødsulykke

- Slitestyrke
Dekkene som ble brukt foran på bussen er produsert av Michelin og har typebetegnelse XZE 2+. Her kan du se produsentens egen beskrivelse av dekket. Her fremgår det ikke opplysning om at dekket er et helårsdekk.

Her kan du se de øvrige dekkene i samme produktgruppe som dekkene på ulykkesbussen. Flere av dekkene oppgis å kunne brukes i alle sesonger eller på vinterføre, men for dekk av typen XZE 2+ er stikkordene slitestyrke og anvendelighet.

- Vi har bedt teknisk direktør ved Michelins nordiske hovedkontor i Stockholm om å gjøre rede for hva slags dekk dette er. Er det sommerdekk eller helårsdekk? Vi spør også om hva dekkene har blitt solgt som, men har ennå ikke fått svar, sier Olausen.

Seipet
Dekkene som sto foran på ulykkesbussen skal være seipet fra fabrikken. Det betyr at det er skåret inn tverrgående mønster i overflaten på dekkene, noe som skal gi dekk bedre veigrep.

- Michelin oppgir på hjemmesidene sine at seipingen er gjort for å hindre slitasje. Det nevner ikke noe om veigrep i den forbindelsen, sier havariinspektør Atle Olausen.

Ulykkesbussen skulle etter planen skifte til vinterdekk foran tirsdag - samme dag som ulykken skjedde. Det bekrefter administrerende direktør Magne Hetle i Fjord1 Buss Møre overfor Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag