RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fotballen ga ingen nye brukere

Foto: Kallestad, Gorm (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Kjempesatsingen til VG med mikroskopisk resultat.

Trafikken til VG har så langt ikke fått nevneverdig drahjelp av fotballsatsingen. Etter det NA24 erfarer hadde ikke VG noen reell vekst i unike brukere forrige søndag, da fotballsatsingen startet, sammenlignet med tidligere søndager uten fotball.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Vi har en stor trafikk fra før av og det er vanskelig for oss å se de store forskjellene på trafikktallene, sier ansvarlig redaktør i VG, Espen Egil Hansen, til NA24 Propaganda.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Vil ikke øke trafikken
Selv om ikke trafikken utgjorde de store endringene er redaktøren godt fornøyd med fotballens ilddåp på Norges største nettsted.

- Selv om det ikke vil øke trafikken vil dette gi et enda bedre tilbud til leserne, sier Hansen og påpeker;

- Du skal huske på at vi allerede når veldig mange nordmenn.

VG-redaktøren forteller det er lenge siden de jobbet aktivt for å øke trafikken.

- Forbanna
Professor Knut Helland ved institutt for informasjons- og medievitenskap i Bergen tror VG har andre hensikter enn trafikkøkning med satsingen.

- VG bruker dette innholdet til å bygge seg, sier han til NA24 Propaganda.

Han tror fotballen vil bli brukt av avisen som et instrument for å utvikle nye løsninger og innhold.

Medieforsker Johann Roppen ved Høgskulen i Volda er enig.

- Sport er ofte en driver for utvikling av nytt innhold i mediebransjen. Jeg tror også VG gjør dette for å opprettholde sin posisjon. Et rent forsvarsgrep, sier han.

Roppen vil ikke spå hvem som blir vinnerne av fotballkrigen i norske medier.

- Som en trener ville sagt: først når sesongen er ferdig, vil man se hvem som vinner.

Helland vil heller ikke spå vinnerne, men hevder at VG ikke kan være helt fornøyd med sin investering.

- Jeg tror også VG er forbanna for å ha betalt så mye for noe som plutselig er blitt så tilgjengelig. I avtalen betaler man for eksklusivitet, sier han.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere