Fotballens svar på glam-modeller

Foto: (Getty Images)

«FIFA Manager 2009» ser utrolig bra ut, men det skorter litt på innsiden.

20.04.10 12:17

(Spillmagasinet): Det er én stor vinner blant fotballmanagerspillene. Det finnes forsåvidt tre stykker: «Football Manager», «Championship Manager» og EAa serie «FIFA Manager», men det er kun førstnevnte (som forvirrende nok lages av de folkene som laget «Championship Manager» tidligere) som virkelig rocker både blant anmeldere og på salgslistene.

Electronic Arts prøver likevel igjen, og det skal de ha ros for. «FIFA Manager»-serien har i hvert fall vært den mest polerte serien og har ikke vært redd for å prøve nye ting.

Foto: (Electronic Arts)

Vi fikk aldri mulighet til å teste fjorårets versjon, og går derfor inn i dette spillet med relativt åpne og nye øyne. Det første som vil slå deg som spiller er at her får du alt det offisielle: Logoer, bilder, navn og alt annet. Det har faktisk mer å si i et managerspill enn i et actionspill, og er en av tingene som virkelig trekker opp.

Når du starter spillet kan du velge å ta over valgfri klubb og landslag som manager eller direktør/manager, starte en karriere med et dårlig lag nede i divisjonene eller starte en ny klubb. Den siste muligheten er spennende og morsom. Kanskje vil du plassere en ny storklubb i din hjemby? Eller lage en ny by? Spillet lar deg gjøre det. I tillegg kan du være spillende manager, det vil si at du kan styre en spiller under kampene. Det kommer vi tilbake til.

Foto: (Electronic Arts)

Det er en haug med ligaer å velge blant med haugevis av spillere og egentlig står ikke spillet tilbake for noen av sine konkurrenter her. I hvert fall ikke på overflaten, dukker du litt under overflaten vil du merke at det kanskje mangler bittelitt når det gjelder researchen - men det er ikke mye. Noen spillere har litt merkelige egenskaper, mens andre er åpenbart feil vurdert (Ryan Babel på Liverpool er kun en høyreving i spillet, noe som gjør at Liverpool kun har en spiller på venstre kant).

Spillets største svakhet

Spillets oppbygning er ganske likt andre managerspill. Du kan sette opp taktikk, velge spillemåte og kjøpe og selge spillere. Sistnevnte er spillets aller største svakhet, og noe serien har slitt med hele tiden.

Foto: (Electronic Arts)

Det er vanskelig å få oversikt over spillermarkedet og vanskelig å bruke speidere til å lete etter forsterkninger. Du oppdager mange unge talenter, men når du trenger sårt en ny venstreback akkurat nå hjelper det lite.

Mye å gjøre

Som manager kan du også bestemme treningsopplegg for alle spillerne relativt enkelt, samt prate med dem for å holde moralen oppe. Det sistnevte er et rent mas siden man skulle tro du hadde ansatt en haug med survete tenåringsjenter og ikke profesjonelle fotballspillere.

Foto: (Electronic Arts)

I tillegg lar «FIFA Manager» deg styre hele klubben som en direktør. Du kan bygge ut ditt stadion, velge sponsorer, bygge klubbhus og restauranter samt bestemme prisen på supporterutstyr. Mange detaljer som du også kan skru av.

Om ikke det er nok for deg kan du gifte deg, få barn, kjøpe hus, spille golf (om enn bare klikke på en knapp som sier spill golf) og investere i aksjer. Kort sagt: Det er nok å gjøre.

Virker ikke gjennomført

Kampene er selvfølgelig noe av det viktigste. Det hjelper ikke å kjøpe en god spiller eller investere i en ny restaurant utenfor klubbhuset hvis du ikke spiller kamper. Som seg hør og bør kan du se kampene i et slags tekstmodus. Dette er ganske actionfylt, men mangler litt spenningsoppbygning i vanlige situasjoner. Farten kan styres manuelt og det fungerer greit å skifte spillere og taktikk. Du får også mye informasjon under kampene.

Foto: (Electronic Arts)

Er du av den utålmodige typen kan du velge å få resultatene direkte, hvor spillet stopper ved store hendelser. Som en siste modus kan du se og spille kampene i 3D. Dette er muligens vel og bra, fint og sånn. Det er jo slik fotball er.

Problemet er at du også kan styre en spiller, noe manualen har glemt å fortelle deg hvordan du skal gjøre. Etter MYE prøving og feiling fikk vi det til, og det fungerte jo greit - men vi ble mer opptatt av den ene spilleren enn laget. Egentlig virket hele denne modusen som ekstremt påklistret. Spesielt siden vi ikke helt skjønte poenget med å ha større fart på kampene du selv spiller. Nuvel.

Det største problemet med de tre modusene er at resultatene blir ekstremt forskjellige. Det virker som om skader og røde kort er ekstremt vanlig om du velger raske resultater, mens spiller du i actionmodus (3D) så vil din egen innsats ha mye å si. I tekstmodusen så blir spillerne også mer slitne enn i de andre modusene. Muligens er det bare en følelse, men det virker som om det er forskjellige faktorer som bestemmer resultatene i de tre modusene (spesielt i actionmoduset, selvfølgelig).

«FIFA Manager» har mange gode ideer, men klarer ikke å gjennomføre det. Det mangler litt på kampene, litt på transfersystemet og litt på taktikksystemet. Da hjelper det veldig lite at det er ekstremt pent, har en veldig god brukerinteraksjon og er lett å komme inn i (med unntak av 3D/actionmoduset). Det blir mye glam, og lite hjerne.

Les flere spillsaker på www.spillmagasinet.no.

Spill-konkurranse: Vinn Kaptein Sabeltann-billetter

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.