RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FpU-leder tilbød seg å kjøre «venner og bekjente» på Facebook

(Skjermdump/Privat)
Nekter pirattaxivirksomhet. Drosjeleder: Farlig grenseland.

«Er tilgjengelig for litt småkjøring av venner og bekjente efter midnatt», lyder en Facebook-melding fra Kristian Eilertsen, formann i Troms FpU, etterfulgt av telefonnummeret hans.

Ifølge taxisentralen i Harstad er pirattaxivirksomhet et økende problem i byen. Harstad Tidende har tidligere omtalt en navngitt sjåførgruppe på Facebook med over 2500 medlemmer, som taxinæringen mener fungerer som en «sentral» for å formidle pirattaxier. Dette skriver Nordlys.no.

At Facebook-meldingen fra FpU-formannen - bosatt i Harstad - er et tilbud om å kjøre pirattaxi, avviser han selv på det sterkeste.

- Som jeg skriver, gjelder det for venner og bekjente som jeg kunne svippe. Jeg er fullstendig klar over at pirattaxivirksomhet er forbudt, og jeg har selv vært i møte med taxibransjen og kjenner godt til problemene de opplever, sier Eilertsen da Nordlys konfronterer ham med Facebook-innlegget.

Les også:Fpu-leder forlot fotballpub fordi det var for mange utlendinger

- Bensinpenger
Han minner at «kompiskjøring» er tillatt og noe annet enn pirattaxi.

- Tar du betalt?

- Å ta betalt i form av bensinpenger er lov. Pirattaxivirksomhet tar jeg på det sterkeste avstand fra, gjentar Eilertsen.

FpU-formannen sier at han ikke er medlem av den aktuelle Facebook-gruppen som taxinæringen i Harstad reagerer mot. Han har heller ikke vært medlem der tidligere, sier han.

- Jeg er likevel interessert i å diskutere hvorfor dette problemet oppstår. Det er fordi det er et underskudd i tilbudet, og når markedet etterspør mer enn man får levert fra ett tilbud, er det nødvendigvis andre som vil tilfredsstille den etterspørselen, sier Eilertsen og fortsetter:

- Da er det grunn til å stille spørsmål ved om det er for få taxier eller om prisene er for høye, og om dette utkonkurrerer den legale næringen.

Han anbefaler imidlertid alle til å bruke ordentlig taxier.

- Det er alltid best å bruke skikkelig sjåfører, som taxinæringen i Harstad har mange av, sier Eilertsen.

- Farlig grenseland
Leder av Harstad Taxi Tom Jakobsen er ikke begeistret over når han får referert hva Eilertsen har lagt ut på Facebook.

- Når det attpåtil kommer fra en politiker reagerer jeg negativt. Han skriver "venner og bekjente", men det virker for meg som en litt utspekulert formulering.

- Eilertsen mener det er lov å ta bensinpenger?

- Jeg hører det. Hva er i såfall grei betaling for en slik tur? Legger man statens satser til grunn blir det vel 20-30 kroner. Men da skal også bilhold dekkes. Dette virker mest spekulativt. Jeg synes han beveger seg i et farlig grenseland her.

- Er det drosjemangel i Harstad?
- Så langt derfra. Vi er så mange at vi har vært nødt til å dele oss inn i skift på tre. Vi kan ikke ha alle bilene ute på en gang, bortsett fra de timene på natta i helgene da det er mest trøkk. Da kunne vi til gjengjeld kjørt hundre biler og fortsatt hatt kø - men det ville også hatt som konsekvens at alle gikk konkurs.

Nordlys har tidligere skrevet om den utstrakte pirattaxivirksomheten i byen og hvordan unge sjåfører kan tjene opp til 50.000 kroner måneden.

- Det er et tall jeg har hørt, men ikke kan gå god for. I så fall tjener de bedre enn drosjesjåfører, sier Jakobsen.

- Spøkelser
Eilertsen mener det er i verste hensikt dersom en tolker hans Facebook-innlegg som en oppfordring til å kjøre pirattaxi.

- Dersom noen «spøkelser» har gitt dere dette tipset, er det interessant. I disse tider er det mange som ønsker å sverte folk og renvaske seg selv, sier Eilertsen.

- Er det boken til Per Sandberg du tenker på?

- Nei, mer generelt om anonyme kilder, svarer han.

Selvbiografien til Per Sandberg - foreløpig titulert «Mot min vilje» er ventet sluppet i løpet av november. Som Nordlys tidligere har omtalt, er en mangeårig konflikt i Troms FpU blant temaene som er ventet at vies oppmerksomhet i boken.

Les flere saker fra Nordlys her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere