RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fra lekker primadonna til pistrete katt

Sist oppdatert:
Mange jenter ønsker seg langt og fyldig hår. Men hva gjør du hvis hair extensionen til 5.000 kroner bare faller av?

Anne Lise Bergesen fra Bergen ønsket å feire sin 25-årsdag med langt, lyst hår til rompa. Løsningen ble hair extension. Det betalte hun 5.000 kroner for, og var veldig fornøyd.

- Jeg følte meg som en liten primadonna, sier hun.

Men gleden ble kortvarig. Allerede dagen etter at hun hadde vært hos Stjernesalongen og festet det, datt flere av hårremsene ut.

- Jeg ble sjokkert. De skulle ikke falle av etter en dag, sier Anne Lise. -Frisøren sa jo at håret kom til å sitte fast i tre uker til tre måneder.

Pistrete katt
Anne Lise fikk komme tilbake til salongen og feste det på nytt. Men etter et par dager stod hun nok en gang med løshåret i hendene.

- Jeg så ut som en pistrete katt, forteller Anne Lise.

Stjernesalongen ba om nok en sjanse til å feste håret. Men nå orket ikke Anne Lise flere timer i frisørstolen.

- Jeg tok ikke sjansen på at det ville holde. Så da ville jeg ha tilbake pengene. Men frisøren avfeide spørsmålet mitt, sier Anne Lise.

Begrenset rett
Ifølge Forbrukerrådet har ikke frisøren alltid rett til å utbedre en feil.

- Arbeid som gjøres på mennesker er annerledes enn arbeid utført på en bil, sier Janne Pedersen i Forbrukerrådet.

- Når det gjelder hair extensions, kan det være ubehagelig for kunden å sitte i frisørstolen i fire-fem timer, og det begrenser frisørens rett til å utbedre. Et alternativ for kunden er å kreve prisavslag, erstatning hvis hun vil gå til en annen frisør, eller å få pengene refundert, sier Pedersen.

- Garanterte ingenting

«TV 2 hjelper deg» tok med Anne Lise til Stjernesalongen for å høre hvorfor hun ikke kan få pengene sine tilbake.

- Vi garanterte ingenting. Vi sa at håret kunne holde fra to uker til to måneder, sier daglig leder Ranveig Helland Paulsen.

Anne Lise er uenig.
- Hadde du sagt til meg at håret kunne falle av etter en dag, hadde jeg aldri betalt 5.000 kroner

Stjernesalongen ønsker å få nok en sjanse til å feste håret, men Anne Lise stoler ikke lenger på frisøren. Dermed ble det ingen løsning mellom Anne Lise og Stjernesalongen.

Batistone vil prøve seg
Det er Batistone som leverer hair extensionen Anne Lise betalte for. De har tilbudt henne å komme til deres salong i Bergen, for å gjøre et forsøk på å feste løshåret.

Hvis heller ikke de klarer å få håret til å sitte, har de lovet å gi henne pengene hun betalte til Stjernesalongen. Anne Lise vurderer tilbudet.

Frisørtips
Hvis du skal ta en dyr hårbehandling, kan det være lurt å lage en skriftlig kontrakt mellom deg og frisøren. Da slipper dere å diskutere hva som ble lovet og ikke etterpå.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere