RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fra Madonna til Meny

Foto: Heidi Schei Lilleås (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Fra en helt vanlig dagligvarebutikk i Norge: - Det gir følelsen av et lite stykke Hollywood.

Voss snobber ned!

Etter flere år som trendy, men svært lite innbringende endrer nå Voss Productions AS strategi: Nå skal Voss vann kunne kjøpes av alle.

Nylig ble det eks eksklusive vannet lempet inn i Meny-butikker i store kvanta.

«Endelig hos Meny», står det på store reklameplakater.

Neil Kraft Design
- Det er mange som liker flasken i glass, sier ekspeditøren hos Meny på Oslo City.

Vannet er godt synlig både ved kassen og i meieriavdelingen hvor pallen virker noe tilfeldig plassert - mellom yoghurt og oster.

Prisen? 29,90 kroner for 0,375 l - hvilket tilsvarer en literpris på cirka 80 kroner.

- Men det er jo ikke derfor du kjøper dette, sier en mann som har latt seg friste, til Nettavisen.

- Et lite stykke Hollywood
Han er i slutten av 30-årene og har kjøpt én flaske til sin kjære:

- Første gang jeg så flasken på Meny, ble jeg litt overrasket! Dette er som å få adgang til et lite stykke Hollywood, sier han og lar tankene fly.

Han kjøpte én flaske til 30 kroner uten å blunke:

- Jeg kjøpte den til dama, slik at hun kan hun gå rundt og drikke av den i byen. Dette handler om image, sier han.

Gjenbruk

- Hva synes du om smaken?

- Det er ikke på grunn av smaken du kjøper Voss-vann. Det smaker godt, men ikke sååå godt. Det smaker jo vann - helt ok. Man blir ikke ruinert av 30 kroner for denne flasken.

Han synes designet er flott.

- Hva tror du dette gjør med imaget på sikt?

- Det ødelegger helt sikkert eksklusiviteten. Drikken har fått et navn som er større enn seg selv, mener han.

Milliontap
Voss Production AS ble stiftet i 1999 og lanserte sitt første produkt i USA andre halvår 2000.

Fra 1999 til 2008 tapte konsernet til sammen 325 millioner kroner før skatt .

I tredje kvartal i fjor viste regnskapet for første gang overskudd fra kjernevirksomheten (ebitda) på 202.000 kroner, og omsetningen hadde løftet seg opp med 4 millioner kroner til 37,6 millioner kroner.

Madonna
Stjerner som Madonna og Jennifer Lopez drakk tidligere fra den lekre flasken.

- Vår målsetting har vært å lansere et alternativt kildevann med en helt spesiell design, rettet mot hoteller og restauranter i det øvre kvalitetssjiktet, sa Einar Kindem i Voss Production A/S til Aperitif i 2005.

- Mer tilgjengelig
Ny sjef i Voss Productions, Jack Belsito, forteller at de tar grep i Norge for å øke salget, som i fjor var på 24 millioner flasker.

- Vi har registrert en stor etterspørsel i lang tid og vil gjøre produktet mer tilgjengelig, sier Belsito om hvorfor Meny er valgt.

- Hvem ønsker dere å nå ut til?

- Vår målgruppe i Norge og resten av verden er konsumenter som ønsker produkter som har noe ekstra ved seg - og utvide i de 48 land vi er inne i, sier han.

Om Madonna-profilen, sier han:

- Vi er glade for at kjendiser som Madonna og en lang rekke andre drikker Voss og er tilhengere av vårt produkt, og vi er fan av henne også!

- Appellerer til det irrasjonelle
Førsteamanuensis Ole Skalpe ved Handelshøyskolen BI er usikker på om dette er et smart grep å selge Voss til massene:

- Hvorvidt det er lurt for produsentene å spre flaskene sine rundt i de tusen hjem, er usikkert. Vannet blir mer kjent gjennom flaskene, og salget øker på kort sikt - men eksklusiviteten avtar, sier Skalpe til Nettavisen.

Han tror imidlertid ikke Voss har hatt så mange muligheter:

- Vossevannet ikke er noe pengemaskin og noe MÅ gjøres for å øke volumet, så dette er kanskje ikke så dumt, men verdt et forsøk, sier Skalpe.

300 kroner per flaske
- Salg av flaskevann er jo et bevis på markedsføringens evne til å appellere til menneskenes irrasjonelle egenskaper. De fleste tester viser jo små og uklare forskjeller på kvaliteten av flaskevann, og vann fra springen. Flaskevann er en industrialisert illusjon. Altså en unødvendig industri til skade for miljøet - for de som er opptatt av det i vinterkulda.

Selv har han drukket Voss-vann på «Grims Grenka»:

- Der fant vi Voss for 300 kroner på regningen. Og vi som trodde de bare fylte opp flaskene med springvann på Voss-flasker.

- Det gjorde de kanskje også, men det fremkom ikke på regningen, legger han til.

«Purest and sexiest»
Vannet markedsføres blant annet som «A water that's refreshing to all the senses» – forfriskende for alle sansene.

Om gullgruven – eller vannkilden, uttalte Kindem:

- Den er ikke noe problem. Den går aldri tom!

I 2006 ble produktet kåret til best i test av Aperitif, med følgende begrunnelse:

Duft: Veldig ren frisk mineralsk duft.
Smak: Små fine bobler, god friskhet, balansert mineralpreg, sitter godt.
Vurdering: Et supert drikkevann for matbordet som er supert sammen med vin.

Da Nettavisen ringte Iveland, hvor vannet produseres, torsdag, fikk vi ikke stille et eneste spørsmål. Fabrikken har 35 ansatte.

Og Madonna? Hun skal ha gått over til å drikke hellig Kabbalah vann - til fem dollar per flaske...

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere