*Nettavisen* Nyheter.

Fra vondt til verre for norske aviser

Og det er papiravisene som lider mest.

20.04.09 15:30

Omsetningen i reklamemarkedet fortsetter å falle. I fjor ble det omsatt for 1,9 milliarder kroner i årets tre første måneder. I samme periode i år er det omsatt for 1,7 milliarder kroner.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Men tallene er kanskje egentlig langt verre.

Papir sliter
- I 2008 falt påsken i mars. I år var den i april og sånn sett vil tallene se litt bedre ut enn de egentlig er, sier MIO-styreleder Arne-Inge Christophersen til NA24 Propaganda.

På spørsmål hvem som er best og verst stilt når reklamekronene skal fordeles svarer Christophersen;

- Papiravisen er nok det mediet som skal få slite mest, mens TV gjør fortsatt gjør det veldig bra.

- Vil det vedvare?

- Generelt er det vanskelig å spå inn i framtiden - og det har aldri vært så vanskelig som nå.

- Jeg tror nok at det er de digitale mediene som vil framstå som vinnere, men det vil fortsatt ta tid. Annonsørene er ikke helt der enda.

(Saken fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: MIO

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

På marsoversikten er det stort sett tilbakegang for alle kanaler, unntatt kategorien «Andre medier» som innbefatter blant annet utenlandske medier og sponsorrater. Her er veksten på 38,9 prosent.

- Det kan være flere grunner til denne økningen. Det kan ha med periodisering å gjøre, sier Arne-Inge Christophersen til NA24 Propaganda.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mer for mindre
Tallene sier ikke noe om volumet eller rabattene som mediebyråene gir. Men mye tyder på at medieselgerne ikke er gnitne på sistnevnte.

- Tallene sier ikke noe om dette, men jeg kan helt sikkert si at man får mer for mindre i dag.

Se oversikten her

NA24 Propaganda kommer tilbake med mer.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.