RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fredriksen bekrefter Jinhui-kontrakt

Sist oppdatert:
John Fredriksens bekrefter at Golden Ocean har leid ut to skip.

Skispreder John Fredriksens bulkrederi Golden Ocean bekrefter nå at de har leid to skip ut til Jinhui Shipping på lange kontrakter.

NA24 - din næringslivsavis

Det er to av de fire capesize-bulkskipene på 170.000 dødvekttonn Golden Ocean bestilte med sørkoreanske Daehan i desember som nå skal inn på lange kontrakter til Jinhui Shipping.

Det er skip nummer tre og fire som leies ut til Jinhui for en periode på fem år fra levering. Jinhui skal betale en nettorate på 36.800 dollar per dag over leieperioden.

Samtidig har Golden Ocean snudd seg rundt å solgt skipene til Fredriksens skipsleasingforetak Ship Finance International. Ship Finance kjøper skipene til kostpris, 80 millioner dollar per skip.

Golden Ocean vil leie skipene tilbake over en periode på 15 år med kjøpsopsjoner underveis. De to øvrige Daehan-nybyggene vil Golden Ocean beholde ifølge en melding.

Golden Ocean vil måtte betale en bareboat-hyre på 27.450 dollar per dag de første fem årene, deretter faller raten til 22.600 dollar per dag for den neste fem års perioden, mens raten for de siste fem årene av leieperioden ligger på 19.750 dollar.

Inkludert driftskostnader forventer Golden Ocean en breakeven-rate på 31.750 dollar per dag de første fem årene, noe som vil gi en netto på Jinhui-kontraktene på 5.050 dollar per dag per skip.

Rederiet kan kjøpe skipene tilbake fra Ship Finance etter henholdsvis år 5, 10 og 15, og prisen er 61 millioner dollar, 44 millioner og 24 millioner dollar. Det er forventet at avtalene vil gi Golden Ocean en kapitalfrigjøring på 5,5 millioner dollar per skip og en nettokontantstrøm per år på 1,8 millioner dollar årlig for hvert skip.

- Vi er meget fornøyd med denne avtalen, sier konsernsjef Herman Billung i Golden Ocean i en kommentar og viser til at det øker flåten med minimal finansiell risiko samtidig som det forbedrer selskapet kontantposisjon.

Daehan-skipene leveres i slutten av 2008 og begynnelsen av 2009.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere