*Nettavisen* Nyheter.

Frelsesarmeen fikk omdømmeprisen

For andre gang i år har Frelsesarmeen vunnet en pris for sin kommunikasjon. Norske Informasjonsrådgivere delte onsdag kveld ut Omdømmeprisen 2003.

20.06.08 11:02

Det begynner å bli flere kåringer som tar for seg norske bedrifters renommé og omdømme. I fjor sparket interesseorganisasjonen Norske Informasjonsrådgivere (NIR) i gang sin egen prisutdeling. Da ble rederiet Wilh. Wilhelmsen første vinner.

I konkurranse med så vidt forskjellige nominerte som Rosenborg Ballklubb, Røyksopp og Sosialistisk Venstreparti kapret Frelsesarmeen i år prisen, den andre kommunikasjonsprisen på et halvt år.

Onsdag ble den velkjente organisasjonen tildelt Omdømmeprisen av Norske Informasjonsrådgivere. Frelsesarmeen ble stemt fram til seier av rundt 100 informasjonsrådgivere i NIRs medlemsbyråer.

Frelsesarmeen har rundt 1.500 ansatte i Norge. De startet sitt arbeid her i landet i 1888 og har altså bygd merkevare og omdømme i 115 år her til lands.

I april 2003 ble den syngende armeen av frelsere i uniform tildelt Kommunikasjonsforeningens kommunikasjonspris for 2003 for en effektiv demonstrasjon av kommunikasjon med uhyre høy kvalitet, som de uttalte det.

- Vi har greid å være lojale mot våre grunnprinsipper, konsistente over tid og har nok vært troverdig og spennende i vår kommunikasjon, sier markedssjef Jan Størksen til Propaganda som svar på hvorfor de har blitt hedret med to kommunikasjonspriser det siste året.

- Det er viktig for Frelsesarmeen å kommunisere inn i en ny tid, men samtidig være bevisst mot våre verdier. Men vi har hatt mange gode medhjelpere, sier han og trekker blant annet frem designbyrået Uniform, som har hjulpet dem med design av de bøkene som har vært en viktig pillar i Frelsesarmeens kommunikasjon de siste årene.

Under avstemningen blant NIRs medlemsbedrifter ble Frelsesarmeen valgt ut som den virksomheten med best omdømme her i landet. Hakk i hæl, på delt andreplass kom flyselskapet Norwegian og Rosenborg Ballklubb. Rosenborg var også nominert i fjor – og havnet da på en tredjeplass.

Om vinneren heter det blant annet at Frelsesarmeen har et fantastisk sterkt navn, som alle assosierer med noe viktig og særdeles positivt, er nyskapende i sin kommunikasjon og tar i bruk nye og spennende virkemidler for å nå ut med sitt budskap. Medlemmene som avga sin stemme mener de har hatt en lavmælt, tydelig og konsistent omdømmebygging over tid og at de har lykkes i å bygge opp et fantastisk omdømme på tross av at folk flest snur ryggen til andre som står for de samme synspunkter.

Prisen ble overrakt under Omdømmedagen 2003 av vinneren fra i fjor, Wilh. Wilhelmsen, representert ved informasjonsdirektør Hans Christian Bangsmoen. Bangsmoen, som har 25 års erfaring fra rederiet, leste opp juryens begrunnelse som blant annet presiserte at nordmenn har et spesielt positivt forhold til Frelsesarmeen:

"De er den religiøse organisasjonen alle og enhver aksepterer står på gata og ber om penger", leste han opp fra juryens begrunnelse.

Det var den profilerte markedssjefen Størksen (bildet) som møtte opp på Smuget i Oslo for å ta imot prisen på vegne av Frelsesarmeen.

- Det er godt å få et skulderklapp og føle at man blir sett, sa Størkersen da han mottok hedersbevisningen.

En jury i NIR nominerte en liste på tolv kandidater som gikk ut til avstemning blant NIRs medlemsbyråer.

Følgende var nominert i 2003:

Ekornes, Frelsesarmeen, Miljøverndepartementet, Norges Røde Kors, Norske Skog, Norwegian, NRK, Reitangruppen, Rikshospitalet, Rosenborg Ballklubb, Røyksopp og Sosialistisk Venstreparti.

Juryen har bestått av:

Dag Stokken (Cox PR)

Claus Sonberg (Burson-Marsteller)

Per Erik Bjørklund (Zignal)

Ellen Wibe (Responder)

Kjell Terje Ringdal (Dinamo PR).

Kriteriene for Omdømmeprisen er som følger:

- Bedrift/organisasjon med god kvalitet på ledelse

- Evne til å tiltrekke, utvikle og holde på dyktige medarbeidere

- Bedrift/organisasjon som er nyskapende innen kommunikasjon

- Opptrer ansvarlig overfor samfunnet, inklusiv miljøet

- Har samsvar mellom ord og handlinger

- Respektert for god etikk/moral

- Har et bevisst forhold til kommunikasjon, både proaktivt og reaktivt

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.