Fremtidens supersoldat

Ubisoft ruster opp med «Ghost Recon: Advanced Warfighter», klare til å ta over den digital slagmarken.

31.01.06 12:45

(Spillmagasinet): Har du sett actionfilmen «Tre Konger» har du allerede opplevd den atmosfæren Ubisoft forsøker å få til i «Advanced Warfighter».

En liten, men sammensveiset gjeng supersoldater kjemper de godes sak, og de er ikke redd for å sende et par terrorister ditt pepperen gror.

Jaktmarkene er Mexico City og omegn. I tillegg til å sende deg ut i ulike bymiljø, skal du i noen deler av spillet kjempe fra et helikopter.

Intense brett

Versjonen vi har testet er langt i fra ferdig, men de fem brettene den inneholder er av så høy kvalitet at hvis av resten spill er like bra, har vi en klassiker i vente.

Brettene er store, detaljerte og intense. Fiendene gjemmer seg overalt, og det skal ikke mer enn en dårlig avgjørelse til før hele laget ditt stryker med.

Når det er så viktig å hele tiden ta de rette avgjørelsene, er det flott at kontrollsystemet føles naturlig og er enkelt å bruke. For å beorde soldatene dine (og andre hjelpere) rundt bruker du styrekrysset. Hvilken handling som utføres avhengerer av hva du siktet på da du ga orderen.

Mensa neste(n)

I motsetning til mange andre spill av denne typen, kan medsoldatene tenke selv. De finner som oftest den korteste og tryggeste måten å utføre oppgavene på, og de skjønner hva de skal gjøre hvis noe uventet skulle skje.

Dessverre er også fienden smarterer enn gjennomsnitts spillterrorister. De går ikke av veiene for å lure deg inn i utspekulerte feller og vet hvordan de skal behandle våpen og annet ekstrautstyr.

Heldigvis er figuren din utstyrt med bøtter og spann av ekstrautstyr, så litt overtak har du. Blant annet kan du se fiender gjennom enkelte vegger og benytte en flyvende robot til å scanne områdene før du går inn.

Lovende multiplayer

Siden maskinen vår er av den lite medgjørlige sorten, fikk vi ikke testet multiplayerbiten.

Men en egen kampanje hvor du kan samarbeide med opptil 16 personer og muligheten til å lage din egne spillmoduser er bare noe av det «Advanced Warfighter» har å by på.

Hvor melder vi oss?

Selv om versjonen vi testet krasjet i et sett, brukte flere minutter på å laste inn brettene og hadde mye dårligere grafikk enn i det endelige produktet, bød spillet likevel på mer moro enn det meste vi har prøvd på Xbox 360.

Holder resten av enspillerkampanjen samme kvalitet som de fem brettene vi har testet og flerspillermodusen innfrir det den lover, kan alle med sans for millitæraction glede seg.

«Ghost Recon Advanced Warfighter» kommer på Xbox 360 den 3. mars

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.