RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Friele-film uten Friele

Sist oppdatert:
Herman Friele har blitt ordfører i Bergen, dermed har han mistet jobben som hovedperson i Kaffehuset Frieles reklamefilmer.

Kaffehuset Friele er kjent for sine lange reklamefilmer. De tre minutter lange filmene er blitt endel av Frieles profil, og siden 1997 har du sett filmene hundre ganger.

Å produsere filmen koster Friele mellom 750 000 og 1,5 millioner kroner per film. Prisen for å sende ett minutts reklame i beste sendetid på TV 2 er vel 100 000 kroner. Friele betaler altså 300 000 kroner for hver reklamevisning.

Nå er Kaffehuset i gang med en ny film. Nok en gang har de dratt over Atlanterhavet og over Ekvator. Denne gang er det Guatemala som besøkes. I slutten av denne måneden og første uke i desember skal filmene vises på TV.

­- Med denne type reklamefilm som Kaffehuset Friele har vært kjent i mange år, er det viktig å være konsistent. Denne gangen har vi imidlertid laget filmen uten Herman Friele, fordi han nå er blitt ordfører i Bergen, sier Atle Engelsen, markedssjef i Kaffehuset Friele.

Guatemala er det tredje landet de besøker for innspilling av sine reklamekortfilmer. De to forrige ble spilt inn i henholdsvis Brasil og Kenya.

Tidligere er det sjefen selv, Herman Friele, som har vært hovedpersonen i de karakteristiske reklamefilmene.

- Denne gangen har vi valgt å lage filmen uten Herman Friele som hovedrolleinnehaver. Med Herman Frieles rolle som politiker, er det nå riktig å fjerne ham fra vår reklame. Som nye historiefortellere i filmen har vi fått bruke representanter for to organisasjoner som vi kjenner fra våre innkjøp av råkaffe – nemlig AnaCafé og Fedecocagua.

I løpet av 2 intensive uker ble filmen spilt inn av deres faste filmteam - bestående av fotograf Hans Petter Lothrington, lydmann Svein Berrum og kreativ leder/regissør Svein Erik Larsen.

Se filmen her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere