*Nettavisen* Nyheter.

Friele vurderer byrå

Kaffehuset Friele leter etter nytt reklamebyrå. Ogilvy Bergen har stått bak filmene som er mest kjent for lengden. Men all kreativ virksomhet ble flyttet til Oslo i år.

20.06.08 11:01

- Vi har fortsatt en dialog med noen av de som arbeidet i Ogilvy Bergen, gjennom det nystartede Orangeriet. Forøvrig vil vi vurdere ny samarbeidspartner på reklamebyråsiden i løpet av 2004, forteller Atle Engelsen, markedssjef Kaffehuset Friele til Propaganda.

Da Ogilvy flyttet fra Bergen startet fire av medarbeiderne i Ogilvy designbyrået Orangeriet. Orangeriet opplyser at de fortsatt gjør noen jobber for Kaffehuset Friele. Friele er også oppført som kunde hos Ogilvy i Oslo.

- Selvsagt er det mulig at Friele vil vurdere samarbeidet med reklamebyrå i fremtiden. De har imidlertid sagt klart i fra om at vi vil være med i en slik eventuell vurdering, sier Magnus Eide, byråleder for Ogilvy til Propaganda.

Kjent for lange reklamefilmer

Kaffehuset Friele er kjent for lange reklamefilmer. De er på hele tre minutter. Å produsere filmen koster Friele mellom 750.000 og 1,5 millioner kroner per film ifølge BA.

- Det vi imidlertid kan si er at Friele økonomisk sett er ikke er en stor kunde. Men, kanskje mer viktig: Vi er meget stolte av jobbene vi har gjort sammen. Friele har både fått Merkevareprisen og pris i Stella, forteller Eide.

Den siste reklamefilmen Friele produserte ble laget uten Herman Friele som trygg forteller i hovedrollen. I stedet ble lokale kaffepersoner i Guatemala valgt som tillitsvekkere. Filmen er laget av det samme teamet som har laget de andre reklamefilmene.

- Hovedansvarlig for den kreative utformingen av Friele-filmene gjennom mange år er Svein-Erik Larsen, tidligere kreativ leder i byrået vårt i Bergen. Svein Erik Larsen har også vært kreativt ansvarlig for den siste reklamefilmen, både med hensyn til idéutvikling og gjennomføring. Fra 1. januar 2002 har han vært ansatt i Ogilvy Oslo. Store deler av året arbeider han fra sin bolig i Spania, forklarer Eide.

Får ny profil

Kaffehuset skal oppgradere profilen sin. Muligens trenger det en ansiktsløft etter at Herman Friele ble ordfører og trakk seg ut som hovedperson i Friele-filmen. Til dette har Friele gått til London-byrået Smith & Milton.

Friele kjørte en anbudsrunde med fem byråer for å finne byrået som skulle stå for oppfriskingen av kaffehuset. Ogilvy forteller at de anbefalte kaffehuset å gå til et rent designbyrå.

- Vi gjorde det klart for Friele i sommer at vi ikke har den spesialkompetansen de nå trengte på dette området og anbefalte de også å gå til et rent design-firma, sier Eide.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.