RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontline blåser opp igjen balansen

Sist oppdatert:
Etter å ha parkert de ti stortankerne hos hovedaksjonær John Fredriksen siden 1998, vil Frontline igjen ta sjansen på å inkludere skipene i Independent Tanker Corp. i balansen
Les også: Frontline skeptisk til EUs nye tankskipsforbud

Det bekrefter adm. direktør Ola Lorentzon i Frontline overfor iMarkedet.

Frontlines opsjon på å kjøpe tilbake skipene fra skipsreder Fredriksen utløper 1. juli i år, etter at han har hatt ITC-strukturen og de ti store tankskipene parkert i den private delen av sitt shippingimperium siden juli 1998.

Ga store finansielle problemer

De fire suezmax’ene og seks VLCC’ene var i to måneder 1998 i Frontlines eie, etter at rederiet kjøpte de tre selskapstrukturene Golden State Holdings, Windsor Holdings Ltd. og California Petroleum Tankers Holding Ltd. fra Cambridge Fund Management for 9,5 millioner dollar.

Selskapene er fullfinansiert i det amerikanske obligasjonsmarkedet mot de faste kontraktene og skipsverdiene, og har en minimal egenkapital. Nettopp den voldsomme giring av selskapene er bakgrunnen for at de ble solgt ut. I 1998 var det tilknyttet 762 millioner dollar i pantegjeld til ITC.

ITC ga Frontline en langt svakere balanse og dermed svakere nøkkeltall. Frontline hadde på det tidspunktet etter stadig tøffere likviditet og fryktet nedgraderinger fra kredittvurderingsbyråene. Dette til tross for at Frontline ikke hadde noen former for garantiansvar for gjelden og selskapene. Frontline-kursen bunnet rett før jul i 1998 på 8,50 kroner.

Lorentzon sier til iMarkedet at de kommer til å bruke tid på informere analytikerne og markedet om hvordan strukturene fungerer, slik at problemene og misforståelsene fra 1998 ikke gjentar seg. Frontline har siden 1998 gått fra å være preget av konkursprising til å nærmeste bugne av overskuddskapital.

Frontline vil leie av Frontline

Etter tilbakeføringen vil Frontline kom i en situasjon hvor de vil leie fire VLCC’er av seg selv, det gjelder de etter hvert kjent BP-skipene. Skipene eies av selskapet Windsor Holding som leier skipene ut på minst åtte år lange bareboatkontrakter til oljeselskapet BP.

Etter at Frontline og BP i fjor sommer gikk sammen i et samarbeid er skipene videre befraktet fra BP til Frontline.

De resterende to VLCC'ene og de fire suezmax'er er leid ut på åtte år lange bareboat-kontrakter til ChevronTexaco. BP-skipene går på lignende kontrakter.

ITC-skipene står fortsatt oppført på Frontlines totale flåteliste, og driftes kommersielt av ChevronTexaco og Frontline.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere