RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontline fortsatt en pengemaskin

Sist oppdatert:
Skipsreder John Fredriksens gamle hovedgeskjeft Frontline overrasker med bedre tall enn ventet. Sjekk forventningene til rederiet her:
Tankrederiet har lagt frem et resultat på 219,1 millioner dollar for første kvartal. Det gir et resultat pr. aksje på 2,93 dollar.

Det var ifølge estimater innhentet av TDN Finans viser at analytikerne hadde ventet et overskudd på 209 millioner dollar i perioden, eller 2,76 dollar pr. aksje. Driftsresultatet endte på 275,6 millioner dollar i første kvartal, mot ventet 282 millioner dollar. Det var en bedring i forhold til fjerde kvartals 236,9 millioner på driften.

Det er i hovedsak økte finansinntekter fra ulike renteforretninger som gjør at Frontline viser et bedre resultat enn ventet i første kvartal på bunnlinjen.

Rederiets supertankere, såkalte VLCC'er seilte inn 73.000 dollar pr. dag på timecharterbasis i perioden, opp fra 65.800 dollar i fjerde kvartal. Suezmax-tankskipene kunne vise til en økning i timecharterraten fra 44.100 i fjerde kvartal til 49.700 i første kvartal. Rederiets kombinasjonsskip i suezmax-segmentet silte inn 32.900 i fjerde kvartal, og 31.700 dollar pr. dag i første kvartal.

Det var ifølge TDN Finans ventet henholdsvis 74.000, 54.000 og 34.000 dollar pr. dag i hvert av segementene.

Tankrederiet har lagt frem et resultat på 219,1 millioner dollar for første kvartal. Det gir et resultat pr. aksje på 2,93 dollar.

Det var ifølge estimater innhentet av TDN Finans viser at analytikerne hadde ventet et overskudd på 209 millioner dollar i perioden, eller 2,76 dollar pr. aksje. Driftsresultatet endte på 275,6 millioner dollar i første kvartal, mot ventet 282 millioner dollar. Det var en bedring i forhold til fjerde kvartals 236,9 millioner på driften.

Det er i hovedsak økte finansinntekter fra ulike renteforretninger som gjør at Frontline viser et bedre resultat enn ventet i første kvartal på bunnlinjen.

Rederiets supertankere, såkalte VLCC'er seilte inn 73.000 dollar pr. dag på timecharterbasis i perioden, opp fra 65.800 dollar i fjerde kvartal. Suezmax-tankskipene kunne vise til en økning i timecharterraten fra 44.100 i fjerde kvartal til 49.700 i første kvartal. Rederiets kombinasjonsskip i suezmax-segmentet silte inn 32.900 i fjerde kvartal, og 31.700 dollar pr. dag i første kvartal.

Det var ifølge TDN Finans ventet henholdsvis 74.000, 54.000 og 34.000 dollar pr. dag i hvert av segmentene.

Vurderer utskillelse

Frontline Managments sjef Oscar Spieler presenterte fredag fremtidsutsiktene for rederiet. Han viste til at det var høy nybyggingsaktivitet, men at mange av stortankerne ville bli satt ut til flytende produksjonsskip (FPSO). Her har også Frontline store planer.

Rederiet har kjøpt tankeren Gerrita, som vil få navn Front Puffin, vil bli konvertert til et flytende produksjonsskip til høsten og har fått en meget lukrativ kontrakt med det australske oljeselskapet AED Oil for arbeid utenfor Australia.

Speieler sa også at det ville kunne bli aktuelt å spinne av FPSO-enheten i Frontline, men at dette først ville kommer når de har fått en større flåte.

Rederiet skal også satse på Heavy Lift, båter spesialbygde for å frakte rigger og andre svært tunge innretninger.

- Vi tror det blir stor etterspørsel etter slike skip, forteller Spieler og viser til at den voldsomme økningen i nye rigger som bygges skaper etterspørsel etter skip som kan frakte disse til og fra felt.

Frontline vil starte ombygningen at en suezmax-tanker med enkelt skrog, som ventes å være klar i første kvartal 2007, og da hensyntatt at det kan bli trangt med hensyn på verftskapasiteten.

Frontline vil fortløpende vurdere å konvertere flere enkeltskrogs skip. Suezmax-skip med enkelt skrog blir nå mer og mer upopulære blant oljeselskapene, fortalte Spieler. Flere av de store oljeselskapene diskriminerer nå disse skipene.

Venter sterkt marked

Spieler pekte på at ratene i starten av året har vært sterkere enn ventet. Gjennomsnittlig rate per dag for en VLCC (Very Large Crude Carrier – stortanker) var i første kvartal 2006 på 72.060 dollar dagen, mot 66.941 dollar dagen samme periode året før.

- Det vi ser er at markedet er svært volatilt, og at det er svært viktig å lese markedet. Noe som er svært vanskelig, forteller Spieler.

- Fjerde kvartal kan bli veldig interessant. Og vi skal med å gjøre det enda mer interessant, sier Spieler om forventningene til fjerde kvartal.

Frontline har også kontrahert fire nye VLCC skip med det kinesiske verftet Jingnan som skal leveres i 2009 og 2010. Det er fremdeles billigere å bygge skip i Kina enn i Sør Korea, og sistnevnte har ikke nedjustert sine priser selv om kineserne har kommet på banen for fult.

Årsaken er at rederne er redd for kvaliteten ved kinesiske verft i forhold til sørkoreanske. Det er ikke Spieler redd for.

- Det er ikke high tech å bygge en tanker. Men det er veldig mye sveising, sa Spieler spøkefullt på presentasjonen av tallene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere