*Nettavisen* Nyheter.

Frontline går fra vått til tørt

Frontline har tatt konsekvensen av det sterke tørrbulkmarkedet, og tre av rederiets suezmax-kombinasjonsskip frakter nå tørre laster i steded for olje

19.05.08 01:07

Det melder TradeWinds fredag.



Kombinasjonsskipene, såkalte OBO'er, har i flere år kun gått med olje på grunn av det svake tørrbulkmarkedet sammenlignet med tankmarkedet. Nå har pendelen snudd, og tre av Frontlines suezmax'er har begynt å seile i capesize-markedet, markedet for store bulkskip.



Et av skipene skal ha blitt sluttet med en malmlast til India til en rate på 40.000 dollar pr. dag, mens spotmarkedet for suezmax-skip har falt ned mot 15.000 dollar pr. dag denne uken.



Frontline har totalt åtte suezmax-OBO'er, og ingen av skipene skal ha gått med tørre laster siden 1999, og Frontline vurdert å gå så langt at lastelukene ble sveiset igjen.



Adm. direktør Ola Lorentzon i Frontline bekrefter overfor TradeWinds at de nå har flyttet tre skip til tørrmarkedet.



- Vi kan komme til å slutte noe OBO'er til i tørrmarkedet, sier han til avisen.



To av OBO'ene skal være sluttet på fire til seks måneder lange kontrakter med en rate på omkring 30.000 dollar dagen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.