RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontline jobber videre med splitt

Sist oppdatert:
Frontlines finansdirektør Tom E. Jebsen presenterte igjen planen om å splitte John Fredriksens tankgigant, og tonet ned nye store refinansieringer i komandittmarkedet
Det kom frem under en presentasjon Jebsen holdt på DnB Markets' Shippingseminar i Oslo torsdag.

Jebsen viste igjen frem eksemplet på hvilke summer Frontline kan frigjøre ved å finansiere et større antall VLCC’er i det tyske komandittmarkedet og ved å øke bankgjelden på et større antall suezmax’er.

- Det er sannsynligvis ikke noe vi vil gjøre, men det illustrerer mulighetene, sa Jebsen.

Frontline presentert refinansieringen av ni VLCC’er og åtte suezmax i henholdsvis komanidtt- og bankmarkedet tidligere i høst. Det ville frigjøre omkring 332 millioner dollar dersom det ble gjennomført.

Jebsen fortsatte imidlertid ved å på nytt vise frem modellen hvor Frontline deles i to enheter, en skipseiende og en operasjonsenhet som leier inn skipene på lange kontrakter fra førstnevnte.

Ifølge Jebsen skal den skipseiende delen, Frontline Ship, tiltrekke seg alternative investorer som ønsker en langsiktig sikker avkastning gjennom de lange kontraktene til den operative delen, Frontline Ltd.

- Vi må se på hvordan vi skal få disse investorene (Frontline Ship. red. anm) til å føle seg sikre. En mulig er et "ring fence" basert på en sikkerhetskasse på et par hundre millioner dollar, sa Jebsen, som mener driftsneheten vil være spesielt interessant for det norske aksjemarkedet.

Frontline mener at de med en kassabeholdning på 200 millioner dollar vil kunne klare seg gjennom vanskelige perioder på størrelse med de man har sett historisk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere