RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontline positive til tank- negativ til olje

Sist oppdatert:
Tankrederiet Frontline er positivt til tankmarkedet, men forventer at oljeprisen vil falle tilbake fremover. Les hvorfor her
Frontline-topp Oscar Spieler presenterte mandag morgen fremtidssynet til tankgiganten.

Under dagens presentasjon av tallene kom det frem at 80 prosent av VLCC-skipene til selskapet allerede er sikret mens 62 prosent av Suezmax-skipene er sikret. Dette indikerer dermed at selskapet forventer at ratene vil holde seg ut året.

Les om resultatpresentasjonen her:
Svak guiding fra Frontline

Men Spieler kom på mandagens konferanse med svært positive signaler for tankmarkedet fremover, selv om han vedgår at det vil bli volatilt også inn i 2006.

- Det vil være en mindre vekst i flåten i år enn i fjor. I årets første ti måneder er veksten på fem prosent. I 2006 er det ventet levering på 18 skip mot 32 skip i 2005, sa Spieler og sa at samtidig har IEA, det Internasjonale Energibyrået, forventet en oppgang i oljeetterspørselen på 2 prosent i 2006 fra 1,5 prosent i 2005.

Den økte produksjonen som har kommet i stand på grunn av den kraftige oljeprisen forventer Spieler som også trakk frem at mye av den nye produksjonen vil komme fra områder der flytende transport vil være påkrevd, som Afrika.

Den økte produksjonen samt investeringer i oljeraffineri vil imidlertid kunne sitte press på oljeprisen.

Samtidig trakk Spieler frem at det vil bli et stort behov for flytende produksjons- og lagringsskip, særlig for eldre tonnasje med enkelt skrog.

Starter flere FSPO-prosjekter

Som iMarkedet.no har meldt om tidligere har Frontline igangsatt arbeid med å starte med flytende produksjons- og lagringsskip.

Frontlines finansdirektør Tom Jebsen fortalte de fremmøtte på mandagens presentasjon at de vil konvertere sine gamle Suezmax enkeltskrog-tankere til å bli flytende lagringsskip

- Vi har en uniform flåte av Suezmax-skip, og har vi konvertert ett skip vil det være enkelt å gjøre det samme på de andre, sa Jebsen som henviste til at dette dreide seg om identiske søsterskip.

Lengre levetid

En slik konvertering vil kunne øke levertiden til de eldre skipene med omkring 10 år, samt flytte gammel tonnasje fra spotmarkedet for tankfrakt over til andre segment, noe som igjen vil presse opp ratene.

Spieler forteller at det som tidligere har vært sett på som flaskehalser i oljeproduksjonen, raffinerikapasitet, nå er i ferd med å bedres ettersom det investeres stort i verdens raffinerier. Dette vil kunne sende prisen både på råolje og oljeprodukter ned.

- Vi forventer også at oljeetterspørselen vil stige, sier Spieler som trakk frem at selv om salget av større SUV bilder i USA har stupt, så er det fremdeles svært mange av disse bensintørste bilene på veiene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere