RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontline setter ny prisrekord med VLCC-kjøp(Ny)

Sist oppdatert:
Frontline har ved hjelp av John Ferdriksens private holdingselskap Hemen Holding kjøpt to stortanknybygg til rekordpriser, men dealen anses som god
Nytt: Kommentar fra analytiker og selskapet

Etter en anbudsrunde med over 40 deltagere har Frontline fått tilslag på to nye VLCC'er oljeselskapet Petramina har under bygging ved det sørkoreanske Hyunda-verftet.

Prisen er voldsomme 184 millioner dollar, eller 92 millioner dollar, som er det høyeste markedet har sett så langt i de siste to årenes tankbonanza.

- Skipene skal leveres i juli og i slutten av september, opplyser adm. direktør Oscar Spieler i Frontline Management til iMarkedet mandag formiddag.

Bra pris

En tankanalytiker iMarkedet har snakket med nå i formiddag sier at prisen er lav sett i forhold til hva markedet må ut med for et tilsvarende nybygg med levering ført i 2007-2008.

- Dette er hva vi mener rederne må ut med for å kontrahere et tilsvarende skip for levering i 2007, mens disse leveres nesten promte, sier analytikeren.

Spieler er også fornøyd med prisen sett i forhold til hva man har sett i tankmarkedet i det siste.

Skipene er på 260.000 dødvekttonn hver, noe midnre enn 300.000 dødvekttonn som etterhvert har blitt den konvensjonelle størrelsen på nye VLCC'er. I forrige uke rapporterte Fearnleys en omsetning av et nybygg på 318.000 dødvektton med levering i mai neste år, her skal prisen lgige i området 92-95 millioner dollar.

Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe kvotere priser på tre år gamle VLCC'er av samme kaliber til 88 millioner dollar. Prisene på moderne VLCC'er har steget voldsomt i takt med rater og oljeetterspørsel det siste året, for 12 måneders siden kostet en tre år gammel VLCC 66 millioner dollar.

Fredriksen mellomfinansierer

Skipene kjøpes i første omgang av to selskaper kontrollert av John Fredriksens Hemen Holding i påvente av at Frontline skal organisere finansieringen og kontrakter for skipene.

Planen er å legge skipene inn i Frontlines deleide skipseiende selskap Ship Finance International, med lange timecharterkontrakter tilbake til Frontline. Prosessen er ventet gjennomført i løpet av de neste seks månedene.

Lange kontrakter

Det er ikke mer enn et drøyt halv år siden Frontline solgte sin nyeste VLCC, Front Hawk. I ettertid virket timingen av salget ikke helt topp, og nå går rederiet ut å kjøper to nybygg.

- Hva er det som har endret seg siden dere solgte i fjor til at dere nå kjøper?

- Vi ser på noen langtidskontrakter for skipene som ser svært lovende ut, og med hyggelig rater, sier Spieler til iMarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere