RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontline skeptisk til EUs nye tankskipsforbud

Sist oppdatert:
EUs parlament vedtok med rekordfart i går de nye reglene som i stor grad forbyr enkeltskrogs tankskip fra å entre europeiske havner fremover. Tankgiganten Frontlines adm. direktør tror ikke reglene kan bli implementert i den vedtatte formen
I stor grad i tråd med det foreliggende forslag fra EU-kommisjonen vedtok Europa-parlamentet i går de nye reglene som forbyr alle enkeltskrogs tankskip å entre europeiske havner fra 2010. Reglene har gått gjennom EU-systemet med rekordfart etter fjorårets Prestige-ulykke utenfor Spania.

- Jeg tror ikke de kan implementere reglene, dette er kun politisk motivert, sa adm. direktør Ola Lorentzon i Frontline i en kommentar til de nye reglene på Marine Money Ship Finance Forum i Oslo torsdag ettermiddag.

Det er de nye reglene for enkeltskrog skipet bygget etter 1982 som Lorentzon ikke mener kan gjennomføres.

En kraftig innskjerpelse

EUs regler betyr en betydelig innskjerpelse av reglene FNs maritime organisasjon vedtok for et par år tilbake. For den eldste delen av flåten bygget før 1982, vil skipene nå fases ut ved fylte 23 år, mot dagens 28 år, og uansett vil skipene nektes adgang fra 2005

Men langt strengere er de nye reglene for den delen av tankskipflåten med enkelt skrog som er bygget i perioden 1982 frem til innføring av dobbeltskrog fra 1995. Disse skipene skal utfases fra 2010. Det betyr at skip på kun 15 år vil bli nektet adgang til europeiske havner fra 2010.

- Det er ingen grunn til å skrape 15 år gamle skip, sa Lorentzon, og høstet bifall blant shippingfolket i Oslo Konserthus torsdag.

Har enkelt skrog

Frontline sitter selv med en del VLCC’er og suezmax-tankskip bygget på begynnelsen av 1990-tallet med enkelskrog. Det er imidlertid på det rene at de nye EU-reglene vil hjelpe til å holde balanse i stortankmarkedet de neste par-tre årene tross enorme ordrebøker ved verftene i Asia på VLCC’er og suezmax’er, noe også Lorentzon påpekte i en presentasjon av Frontline i dag.

De fleste observatører og analytikere forventer at EUs innskjerpelser vil føre til at pre 1982 enkeltskrogsskip vil bli nær umulig å trade når reglene trår i kraft 1. september i år. Det er vente at reglene også vil bli adoptert av andre stater og regioner. FNs maritime organ IMO skal vurdere regelne på et møte i juli, som lede til at de innskjerper sine regelre vedtatt fo et par år tilbake.

Hyller vedtaket

Teekay har fredag morgen sendt ut en pressemelding hvor de hyller EUs vedtak, og som det går frem av meldingen er det canadiske rederiet i en posisjon til gjøre det.

Ifølge melding vil ingen av rederiets skip bli rammet av de nye reglene, etter at et nybyggingsprogram vil replassere rederiets flåte av 15 enkeltskrogs aframax-tankskip de to-tre neste årene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere