*Nettavisen* Nyheter.

Frontlines nye skipsselskap får rating

Kredittratingbyrået Standard & Poor har gitt Frontlines nye skipseiende datterselskap Ship Finance International en BB- rating, mens obligasjonslånet havner noe lavere

19.05.08 00:59

Ratingen er gitt i forbindelse med Frontlines planlagt utskillelse av store deler av flåten i et eget datterselskap som nå er i ferd med å bli delfinansiert i det amerikanske obligasjonsmarkedet.



Det nye skipseiende datterselskapet Ship Finance International Ltd har fått en BB- corporate-rating av S&P, mens obligasjonslånet som nå markedsføres i USA har fått en ren B-rating. Den planlagte rammen på obligasjonslånet er 580 millioner dollar, mens resten finansieringen av selskapet skal skje med tradisjonelle syndikerte banklån.



Moodys gir på sin side Ship Finance en selskapsrating på B1, mens obligasjonslånet får en rating hakket under på B2. Begge byråene mener utsiktene for ratingene er stabile.



S&P forklarer det store avviket mellom lånerating og selskapsratingen med det store volumet av usikret gjeld i forhold til eiendelene i selskapet.



Ratingen er basert på en gjennomgang av de foreløpige betingelsene og forholdene rundt det ney selskapet som vil få overført 47 av Frontlines tankskip.



- Ratingen på Ship Finance reflekterer tankbransjens verre en gjennomsnittlige karakteristika', selskapets initielle kredittrisiko og dets høye gjeldsnivå, sier kredittanalytiker Andreas Kindahl i S&P i en kommentar.



Han mener at disse elementene er balansert gjennom selskapets kontraktsstruktur, reserven på 250 millioner dollar som Frontline ville gi, og flåtens relative attraktivitet.



S&P skriver også at Ship Finance fremtidige kredittratinger vil være sterkt knyttet til Frontlines kredittverdighet.



Frontlines suezmax-partner OMI avsluttet en obligasjonsutstedelse på 200 millioner dollar forrige fredag, etter å ha hevet rammen med 50 millioner dollar. Lånet med en løpetid på 10 år ble priset til en rente på 7,625 prosent. Dette blir ansette som meget bra tatt i betraktning at rederiet ikke har bedre kredittratinger enn B+ (S&P) og B1 (Moodys) for sin usikrede obligasjonsgjeld.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.