RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frosk får tunnel til 15 millioner

Sist oppdatert:
Tunnel for den rødlistede spissnutefrosken bygges under riksvei 22 i Fet.

(rb.no): - Onsdag i neste uke stenges kollektivfeltet fra Garderveien til sletta øst for Åkrene Arena for trafikk. Samtidig stenges gang- og sykkelveien mellom Åkrene Arena Arena og Nerdrumsveien, opplyser prosjektleder Arne Stenerud i Statens vegvesen til Romerikes Blad.

- Trafikantene må påregne forsinkelser på 15–20 minutter på strekningen Fetsund – Lillestrøm.

- Årsaken til at kollektivfeltet stenges er flere; det skal blant annet bygges amfibie- og vannkulverter; underganger, gjennom Merkjaområdet. Prislappen på disse undergangene for froskene er 15 millioner kroner.

- Videre skal det sprenges og bygges mur på den store skjæringen mellom Tien bru og Bråten bru og det skal kuttes trær. Det vil ikke være mulig for oss å holde kollektivfeltet fra Garderveien til sletta på Åkrene åpen for vanlig ferdsel i denne perioden. Vi regner med at de nevnte arbeidene er ferdige i mars neste år, sier prosjektlederen.

Trang fødsel for ny vei
Den nye riksvei 22 har ikke fått noen lett fødsel. Kommunestyret i Fet gikk riktignok for flere år siden inn for at det måtte bygges en ny og bedre vei mellom Fetsund og Lillestrøm, men saken var ikke løst med det.

En utvidelse av veien ville berøre noen hundre meter av Nordre Øyeren naturreservat ved Merkja og da begynte problemene. Dette området ble fredet for mange år siden og hadde såkalt Ramsar-status. Det innebærer at reservatet kom på en liste over internasjonalt viktige våtmarksfugl.

Naturvernforbundet i Fet engasjerte seg kraftig i saken og påklaget kommunestyrets vedtak om veibygging til høyere hold. Saksbehandlingen oppover i systemet trakk svært langt ut i tid, noe som gjorde at planene om utvidelse av riksvei 22 sto i stampe.

Til slutt skar departementet gjennom og godkjente veibyggingen, men på visse vilkår. Dette innebar at det måtte utarbeides såkalt avbøtende tiltak for å minimalisere ulempene for reservatet.

Blant annet ble det satt krav om at det måtte bygges underganger, såkalte kulverter, flere steder langs den nye veitraseen, slik at blant annet spissnutefrosk og andre utrydningstruede arter kunne forflytte seg under veien og dermed unngå å bli overkjørt. Seks av sju tunneler er nå tilrettelagt for denne froskearten.

Ingen omkjøring
- På strekningen mellom Fetsund og Lillestrøm finnes det ingen reelle omkjøringsmuligheter i denne perioden. Det innebærer at det samme antall kjøretøy som til daglig bruker riksvei 22 får færre kjørefelt i en periode. Vi ber derfor trafikantene beregne seg lengre reisetid på denne strekningen, oppfordrer Stenerud.

- Utenom rushtidene morgen og ettermiddag kan trafikken ellers bli stanset i inntil 20 minutter i forbindelse med sprengningsarbeider, sier han.

Flommen forsinket
Det var entreprenørfirmaet Sarpsborg Park og Anlegg A/S som fikk anbudet på bygging av den nye riksvei 22 fra Isakbekken i Lillestrøm til Hovinhøgda i Fet.

Anbudssummen var på 446 millioner kroner, 36 millioner lavere enn anbyder nummer to.

Flommen på forsommeren bidro til å forsinke framdriften i arbeidet, men dette har entreprenøren klart å ta inn igjen takket være en usedvanlig tørr sommer.

- Det skal bygges sju tunneler, eller kulverter, under riksvei 22, opplyser prosjektleder Stenerud. Seks av disse nedgravde tunnelene er beregnet på den utrydningstruede spissnutefrosken og er 1,75 meter høye og 1,25 brede.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere