*Nettavisen* Nyheter.

Frp-lovforslag mot Bybanen

Fremskrittspartiet fremmer privat lovforslag for å få i stand en folkeavstemning om Bybanen i Bergen, før Stortinget behandler Bergensprogrammet.

23.08.05 18:07

Hordaland Fremskrittspartis førstekandidat til 2005-valget, Arne Sortevik, vil ikke gå med på at partiet ønsker å stoppe Bybanen selv om hans parti er imot banen.

Vil ha folkeavstemning
- Vi benytter oss av muligheten til å fremme privat lovforslag. Vi vil ha en folkeavstemning i Bergen og finne ut om folk virkelig ønsker en bybane, sier Sortevik til ibergen.no.

- Innbyggerne må få uttale seg i en så viktig sak, sier Sortevik.

Fremskrittspariet foreslår at Stortinget utsetter behandlingen av Bergensprogrammet, som inkluderer veiutbedring rundt Bergen samt Bybanen, til etter folkeavstemningen.

Prestisjeprosjekt
Frp er det eneste partiet i Bergen som er imot Bybanen, og hevder at det sittende byrådet har latt det gå prestisje i å gjennomføre prosjektet uten å ta hensyn til kostnadene.

- Både Statens Vegvesen og Transportøkonomisk Institutt har hatt innsigelser, som er blitt oversett. I tillegg er det deler ved Bybanen som ikke er tatt med i kostnandsberegningen, sier Sortevik.

- Ansvaret for driften legges på kommunen. Dermed må vi bruke kommunale midler for å dekke inn driftsunderskuddet til banen, og da blir det mindre til skoler og sykehjem. All erfaring fra andre land viser at det vanskelig å drive slike transporttjenester uten underskudd, hevder Sortevik.

Innsigelsene ble tilbakevist
Han peker på at banen skal ha mange avganger dersom det skal være grunnlag for å ha den i drift. I tillegg skal matebussene gå med hyppig frekvens.

- Dette er blitt et prestisjeprosjekt av verste sort, sier Frp-politikeren.

Byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen, er derimot ikke ydmyk overfor Sorteviks innspill. Hun viser til ekstern kvalitetskontroll utført av selskapet Terramar, som godkjente arbeidet med Bybanen-planene.

- Innsigelsene fra Statens Vegvesen og Transportøkonomisk Institutt ble overprøvd i Samferdselsdepartementet og i de eksterne kvalitetssikringsrapportene, sier Iversen til ibergen.no.

Ekstern kvalitetssikring
Hun sier videre at politikerne har vært lydhør overfor innspill fra Statens Vegvesen.

- Blant annet sa de at ferdselen i innfartsåren fra sør ble for stor dersom vi gikk igang med Bybanen før rundkjøringer og veikryss var på plass på Minde - derfor setter vi i gang med dette før vi starter arbeidet med Bybanen, sier Iversen, og bedyrer at de ikke ignorerer innspill.

Iversen sier at byrådet har hatt med seg kompetanse fra europeiske byer på samme størrelse som Bergen i arbeidet, og peker på at planleggingen er EØS-godkjent.

- Det var ikke noen krav fra departementet om ekstern kvalitetssikring, men vi ville ha det for vi mente det ville lønne seg i det lange løp. Vi har spilt med åpne kort hele tiden, sier Iversen.

Om Fremskrittspartiet får gjennomslag for sitt lovforslag er en annen sak.

- Alle de andre partiene har jo gått til valgkamp på Bergensprogrammet. For å si det på ekte bergensk - jeg forstår ikke at Frp ikke beliter seg, sier Iversen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.