*Nettavisen* Nyheter.

Frp vil skrote miljøfartsgrensen i Oslo

NEDSATT FART: Ring 3 i Oslo, som her ved Grefsen stasjon, er en av veiene som har nedsatt miljøfartsgrense om vinteren.  Foto: (Nettavisen)

Partiet mener det ikke er dokumentert at utslippene faktisk går ned med redusert fart.

15.02.19 08:01

Hver vinter settes fartsgrensene ned på flere av hovedveiene i Oslo, som et av flere tiltak for å bedre luftkvaliteten. Men miljøfartsgrensene har vært et omdiskutert tiltak i mange år.

Nå vil Fremskrittspartiet skrote miljøtiltaket, etter å ha vedtatt dette på Oslo Frps årsmøte forrige helg.

- Etter vår mening medfører slik hastighetsbegrensning økt utslipp fra bilmotorene da 60 km/t ikke er en optimal hastighet for motorene. Vi har heller ikke sett noen god dokumentasjon på at totale utslipp reduseres med miljøfartsgrense, sier Frps 1. kandidat foran kommunevalget i Oslo, Aina Stenersen, til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

VIL AVVIKLE: Oslo Frps førstekandidat foran valget til høsten, Aina Stenersen (Frp) lover å avvikle miljøfartsgrensene iom hun får makt. Foto: Foto: Oslo kommune/ fotograf Sturlasson

- Oppheve ordningen

Miljøfartsgrensen ble innført, med en redusert fart til 60 km/t, på følgende strekninger i november i fjor:

  • Rv 4 Sinsen-Grorud.
  • Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen.
  • E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06:00-22:00) .
  • Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner.

I slutten av januar ble imidlertid fartsgrensene satt opp igjen midlertidig, fordi det ble målt lavere nivåer av svevestøv enn det har vært tidligere.

- Frp vil ta initiativ til opphevelse av ordningen med «miljøfartsgrense», sier Stenersen, som altså kjemper om å overta byrådsmakta i Oslo.


- Overholdes ikke

Da miljøfartsgrensen ble innført på nytt i fjor høst, kom også Statens vegvesen med en bekymring.

- En av hovedutfordringene med tiltaket er at trafikantene ikke overholder fartsgrensen, skrev vegvesenet i en pressemelding.

De understreket at det ikke var frivillig å følge miljøfartsgrensen.

- Et viktig grep er å innføre miljøfartsgrense i de periodene når svevestøv er et utpreget problem. Dette betyr at vi nå vil vurdere et opphold i miljøfartsgrenseperioden midtvinters, og heller ha en noe lenger periode utover våren, da problemene med oppvirvling av svevestøv faktisk er størst, sa overingeniør Henrik Ness Mikkelsen i Statens vegvesen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.