Frp vil stoppe MDGs sykkelsatsing i Oslo: - En egoistisk politikk for eliten

SYKKELSTRID: Oslo-byrådet med MDG i spissen fjerner parkeringsplasser og ruller ut sykkelfelt over hele byen. Det vil Frp ha en slutt på.

SYKKELSTRID: Oslo-byrådet med MDG i spissen fjerner parkeringsplasser og ruller ut sykkelfelt over hele byen. Det vil Frp ha en slutt på. Foto: (NTB scanpix)

Stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (Frp) raser mot Oslo-byrådets sykkelsatsing. - Parodisk, svarer MDG-byråd.

05.08.19 15:01

Valgkampen er i full gang, og i Oslo angriper nå stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde det rødgrønne byrådets fjerning av parkeringsplasser og massive satsing på sykkelfelt.

- Folk flest er ikke de som sykler, dette her er eliten. Det er en elitistisk politikk, og det er en politikk som føres som folk ikke kjenner seg igjen i. Det er en politikk som vi ønsker å stoppe i Oslo Frp, sier Tybring-Gjedde til TV 2.

Klikk på bildet for å forstørre.

EGOISTISK: Stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde mener det satses for mye på sykkel i hovedstaden, og kaller det en egoistisk politikk som gavner politikerne som selv vedtar politikken. Foto: Heidi Schei Lilleås

- Hvor skal jeg gjøre av bilen?

Tybring-Gjedde reagerer kraftig på at byrådet vil fjerne parkeringsplasser blant annet utenfor boligen hans på Frogner for å gi plass til røde sykkelfelt.

- Man fjerner parkeringsplasser og gjør det nesten umulig for folk å bo på forskjellige steder, folk som er avhengig av bilen sin ved sine boliger, utdyper Tybring-Gjedde overfor Nettavisen, og viser til at to av hans naboer nå må flytte fordi de er avhengig av bilen.

- Hva skal jeg gjøre med bilen min? Jeg betaler for beboerparkering, og jeg kjører miljøvennlig bil, jeg, men hvor skal jeg kjøre? Det er jo ingen steder å stå parkert, sier han.

Tybring-Gjedde mener det blir tatt alt for mye hensyn til syklistene i hovedstaden.

- Dette er for det første en veldig usosial og elitistisk politikk som Miljøpartiet de Grønne og sosialistene i Oslo legger opp for seg selv. For det er de som ikke har bil som nå rammer bilistene for at de selv skal få bedre sykkelmuligheter, sier han.

- Vil ikke bli brukt i sju måneder

Frp-politikeren karakteriserer konsekvensene som alvorlige.

- Dette er veldig alvorlig for mange, og en svært egoistisk politikk som rammer veldig mange mennesker. Det er ikke at jeg er mot syklister, jeg sykler selv, men poenget er at man må føre en politikk for folk, og ikke belære folk, sier han, og påpeker oppgitt:

- Politikere skal legge til rette for folk, og ikke gjøre det vanskeligere.

Tybring-Gjedde mener det er veldig få mennesker som sykler til jobben, og sier sykkelsatsingen også blir meningsløs når man blir avhengig av å ha dusj på jobben.

Han understreker dessuten at sesongen man kan sykle er veldig kort på grunn av klimaet i Norge.

- Det er fem måneder hvor det er snø og slaps, det regner i én måned og så er det ferie i én måned. Så sju måneder vil ikke sykkelfeltene bli brukt. Det er ikke gjennomtenkt politikk, men en symbolpolitikk som gavner de som vedtar den, sier han til Nettavisen.

- Jeg håper Høyre snur

Tybring-Gjedde lover kamp mot byrådets sykkelsatsing i Oslo i tiden som kommer, men er avhengig av støtte fra Høyre for å få til en endring.

- Dette er en del av Oslopakke 3, så jeg håper Høyre vil snu, for de har stemt for dette. Hvis Høyre nå tar seg sammen har vi mulighet til å opprettholde disse parkeringsplassene. For det at folk må flytte er ganske dramatisk, sier han.

Totalt er byrådets plan å fjerne om lag 2500 parkeringsplasser i Oslo sentrum.

Berg: - Setter liv i fare

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) reagerer sterkt på Frps sykkelmotstand.

- Når Frp vil stoppe sykkelsatsing i Oslo setter de liv i fare. Barna oppfatter ikke like lett biler i høy fart, og mange foreldre er redde for å la barna sine sykle eller gå alene. Jeg sier til Frp: Vi har ingen barn å miste i Oslo. Barna fortjener trygge skoleveier og en tryggere fremtid med ren luft og mindre klimautslipp, sier Berg til Nettavisen.

Hun mener bilen prioriteres over barnas trygghet i byene Frp og Høyre styrer.

- Det har ført til dårlig luft, utrygge skoleveier og farlige forhold for syklister. Andelen barn og unge som sykler er nesten halvert siden 90-tallet. Denne utviklingen vi nå er i ferd med å snu i Oslo, som nylig ble kåret til en av verdens beste sykkelbyer, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

FARLIG: Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i Oslo mener Frp vil sette liv i fare om de stopper satsingen på sykkelfelt.  Foto: (NTB scanpix)

- Dette valget blir et valg mellom de som ønsker en by for biler og eksos, eller en by for mennesker og miljø. I Oslo ser vi at Høyre, Frp og Venstre går til valg på en gammeldags og miljøfiedlig politikk. Alle vil bygge flere motorveier, Frp vil bruke sykkelfelt til p-plasser om vinteren, og Høyre-politikere vil lenke seg fast mot flere sykkelveier, fortsetter byråden.

- Det er parodisk å høre

Berg reagerer også på at Tybring-Gjedde sier det bare er eliten som sykler.

- Det er parodisk å høre Tybring Gjedde snakke om elite. Trybring Gjedde sitter i Sentralstyre til regjeringspartiet Frp og bor på tykkeste vestkanten i Oslo. Vårt mål i Oslo er å gjøre byen trygg for alle å ferdes i enten man er baby eller bestemor, benytter rullebrett eller rullestol, beina eller bil, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.