*Nettavisen* Nyheter.

Fruktene som slanker

Foto: (Thinkstock/Illustrasjon)

Bytt juicen mot frukt, råder kostholdsekspert.

(SIDE2:) Frukt fyller opp magen, og inneholder gjerne få kalorier. Magasinet iVillage har samlet ulike frukter som du bør spise slik de er, eller tilsette i maten - og som også kan hjelpe deg ned i vekt.

Her får du oversikt over noen frukter du bør legge i handlekurven:

Kumquat: En sitrusfrukt som du spiser hel med skallet på. Frukten inneholder kostfiber og er rik på C-vitamin og kalsium. Den er også kalorifattig.

- Med bare 13 kalorier per frukt, kan du spise en håndfull og likevel ha et kalorifattig snacksinntak, mener Tracy Cherry ved «the University of Rochester Medical Center.»

Opplysningskontoret for frukt og grønt (frukt.no) skriver at du også kan bruke kumquat som tilbehør til sjokolademousse, kaker, is eller i fruktsalat.

Appelsin: Mandariner, klementiner og appelsiner er rike på C-vitamin.

Cherry anbefaler at du bytter ut juicen med en hel appelsin på for eksempel morgenen.

- Den har mer fiber og tar lengre tid å spise enn å drikke juice. Det gjør at du føler deg mett på færre kalorier. En appelsin inneholder cirka 45 kalorier.

- Klementiner er perfekt som snacks. Den er liten, er enkel å skrelle og bra for fordøyelsen og blodsukkeret, mener kostholdsekspert Sophie Pachella.

Klementiner inneholder også en del folat som er gunstig med tanke på graviditet og generell forebygging av hjertesykdom, ifølge frukt.no.

Grapefrukt: Frukten er rik på mineraler og C-vitaminer. Starter du måltidet ditt med en halv grapefrukt, så spiser du færre kalorier totalt, viser ulike studier. Frukten senker insulinnivået, og da er det mindre sannsynlighet for at maten lagres som fett, sier Pachella.

Mango: Inneholder mye A-vitaminer og også mineraler og C-vitaminer.

Ifølge iVillage blir denne frukten kalt «superfrukt», da den scorer høyt på næringsstoffer og fiber som gir metthetsfølelse.

Frukten er også god å bruke som tilbehør til ulike middagsretter, eller brukes i sauser eller desserter som is.

Persimon: Dette er egentlig et bær, og kan spises hel. Årsaken til at denne er med på oversikten, er at den rike smaken gjør at den beskrives som en stor dessert med bare 118 kalorier. Kan brukes i tørket form i middagsretter, eller som den er i fruktsalat eller kake.

Kiwi: Ifølge frukt.no inneholder kiwi dobbelt så mye C-vitaminer som appelsin. Frukten er også bra for fordøyelsen fordi den inneholder et proteinspaltende enzym, actinidin.

Kiwi kan spises som den er, brukes i smoothie, eller i for eksempel salat eller dessert.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.