Frykter alvorlige ulykker med elektrisk sparkesykkel

Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring har selv prøvd elektrisk sparkesykkel. Han sier forsikringsselskapet frykter flere ulykker i tiden som kommer.

Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring har selv prøvd elektrisk sparkesykkel. Han sier forsikringsselskapet frykter flere ulykker i tiden som kommer. Foto: Tryg Forsikring

Forsikringsselskapet Tryg Forsikring oppfordrer el-sykkelentusiaster til å tenke sikkerhet.

01.05.19 11:19

El-sparkesyklene har for alvor inntatt hovedstaden denne våren, til jubel fra noen og irritasjon fra andre.

Nå melder forsikringsselskapet Tryg Forsikring at de frykter flere ulykker alvorlige med sparkesyklene i tiden som kommer.

– Vi frykter at det vil skje alvorlige ulykker i sommer hvor el-sparkesykler er involvert. I fjor hadde vi flere skadetilfeller med barn på ståbrett, og i år er det el-sparkesykler som gjelder. Disse har medvirket til en rekke alvorlige ulykker i utlandet, blant annet fire dødsulykker. Det er med andre ord ikke risikofritt, og spesielt barn i bytrafikken bekymrer, skriver Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring i en pressemelding.

- Kan fort oppstå ulykker

Sparkesykler til utleie er blitt rullet ut i flere byer denne våren, og forsikringsselskapet påpeker at det er de samme reglene som gjelder for el-sparkesyklene som for sykkel. Det er for eksempel ikke slik at du alltid kan kjøre på fortauet.

- Hvem som helst kan ta de i bruk, også barn uten erfaring. Men el-sparkesykkel er ikke et leketøy, og det er utrolig viktig å øve før en begir seg ut i trafikken, helst et sted uten biler. Det er for eksempel ikke enkelt å ha en hånd på styret og bruke den andre til å fortelle at du skal svinge. Du bør uansett bruke hjelm, og spesielt barn bør i tillegg ha annet beskyttelsesutstyr på armer og ben, sier Setnes.

Hans Olav Hellesøe, leder av Ulykkesanalysegruppen i Statens Vegvesen råder alle til å ta hensyn og huske på at sparkesyklene kan utgjøre stor kraft.

- Husk at fotgjengere gjerne kan gå flere sammen i bredden, spesielt i sentrum av byene. De gående, ikke minst barn, er ubevisste om at det kan komme noen i høyere fart fra siden eller bakfra. Dessuten hører de gjerne ikke den elektriske motoren i en slik sparkesykkel. Har du da høy fart og lite kontroll kan det fort oppstå ulykker med personskader, påpeker Hellesøe i pressemeldingen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med høy fart kan det fort oppstå personskader, advarer Hans Olav Hellesøe, leder av Ulykkesanalysegruppen i Statens Vegvesen. Foto: Statens Vegvesen

Fjernes 17. mai

Onsdag skriver Aftenposten at de to største aktørene på utleie av el-sparkesykler, Voi og Trier, har besluttet at el-sparkesyklene fjernes fra hovedstaden på 17. mai. Dette skjer ifølge Eric André, som er Norden-sjef i Voi, av sikkerhetshensyn.

– På 17. mai er det mange mennesker som er ute. Det er dårlig med plass og mange som er på byen er beruset, noe som øker risikoen for ulykker. Vi ønsker å unngå ulykker. Derfor har vi bestemt oss for å fjerne syklene, sier André til Aftenposten.

Konkurrenten Tier sier i en kort kommentar til Aftenposten at sparkesyklene fjernes av operasjonelle hensyn. De har også et redusert tilbud 1. mai, og at det blant annet ikke er mulig å parkere sykkelen der 1. mai-toget går - da vil taksameteret fortsette å gå.

Klikk på bildet for å forstørre.

El-sparkesyklene som finnes til utleie i Oslo fjernes 17. mai. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)

- Skal tilpasses

Mens sparkesyklene er populære blant mange og ønskes velkommen irriterer flere seg over utleide sparkesykler som blir parkert midt på fortauet, og andre over uforsiktig kjøring.


Norges Blindeforbund krevde i starten av april at byrådet tar grep etter at flere hadde rapportert til dem om at de er blitt påkjørt av el-sparkesykler i hovedstaden.

Nettavisen har tidligere møtt André i Voi, som sier selskapet er bevisst kritikken.

- Vi er bevisst på kritikken, og vi er åpne for å lære. Dette er et nytt produkt for byene og brukerne, og selvsagt skal vi tilpasse oss og integrere oss i bybildet, sa André, som også fortalte at Voi var i dialog med Norges blindeforbund og Oslo kommune.

Han påpeker også at selskapet har retningslinjer i sin app, slik at man skal vite hvordan sparkesyklene skal brukes.

Fakta

Noen regler som er viktig å huske når du kjører el-sparkesykkel:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.