I 2015 etablerte regjeringen veiselskapet Nye Veier, der målet var å få fart på veiutbyggingen i Norge og få mer igjen for pengene.

Nå frykter regjeringspartiene at de rødgrønne partiene, med Arbeiderpartiet i spissen, vil skrote prestisjeprosjektet om de vinner stortingsvalget til høsten.

- Det er unødvendig å ødelegge noe som fungerer. Nye Veier har gitt 59 milliarder kroner i reduserte kostnader og økt nytte. Etableringen av Nye Veier er en stor suksess. Den suksessen bygger vi nå videre på i NTP, og det er synd hvis Arbeiderpartiet skal reversere den, sier leder av Transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), til Nettavisen.

Han ber nå om en avklaring fra Arbeiderpartiet, som starter sitt landsmøte torsdag.

- Det ville vært en katastrofe for norsk samferdselspolitikk. Nå kan ikke Arbeiderpartiet vingle, de må gi et klart og tydelig svar, sier Orten.

Se tilsvaret fra Arbeiderpartiet lenger ned i saken.

Les også: Arbeiderpartiet åpner for kommunal parkeringsavgift på privat eiendom

LO-forbund kritiske

Høyre-politikeren viser til at fire LO-forbund allerede har kommet med en felles uttalelse til Arbeiderpartiets partiprogram, som partiet skal vedta på sitt landsmøte, der de ber om en samfunnsøkonomisk analyse av Nye Veier.

- Vi sier ikke at vi vil legge ned Nye Veier nå, men prosjektet må helt klart evalueres. På sikt bør selskapet implementeres i Statens vegvesen, sa forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, til Frifagbevegelse i januar.

Da Nasjonal transportplan ble lagt fram av regjeringen i mars, ble imidlertid porteføljen til Nye Veier økt kraftig, og selskapet har blant annet nå også fått i oppdrag å bygge ut milliardprosjektet Ringeriksbanen.

LO-forbundene foreslår at de prosjektene Nye Veier har startet på skal bygges ferdig, men at etaten på sikt skal slås sammen med Statens vegvesen.

Les også: 80 nye prosjekter i Nasjonal transportplan - se oversikten

- Mer vei for pengene

Nye Veier, som Frp i regjering kjempet for å få etablert, konkurrerer nå med Statens vegvesen om veiprosjektene. KrF er også bekymret for selskapets videre skjebne.

- Nye Veier gir oss mer vei for pengene. Alternativet til Nye Veier og reformer i offentlig sektor er enten økte skatter, nedprioritering av vei og jernbane eller velferdskutt på skole, barnehager og sykehjem, sier KrFs transportpolitiske talsperson, Hans Fredrik Grøvan, til Nettavisen, og påpeker:

- Skal Arbeiderpartiet og resten av venstresiden skrote Nye Veier, fortjener velgerne å vite hvor de skal hente pengene.

Han får støtte av Venstres transportpolitiske talsperson, Helge Jon Gunnes.

- Markedet er en elendig herre, men en god tjener, sa Jens Stoltenberg. Det har Arbeiderpartiet glemt. Markedet skal ikke styre velferdstjenestene våre, men sunn konkurranse bidrar til økt innovasjon og et bedre tilbud til innbyggerne, sier Gunnes.

Les også: Dette skriver avisene om norsk politikk onsdag 14. april

Ap: - Dette går på «repeat»

Aps samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, slår imidlertid tilbake mot regjeringspartiene.

- Dette går på «repeat» hos regjeringspartiene. Vi har ingen planer om å legge ned Nye Veier etter valget, slår Myrli fast overfor Nettavisen.

Han viser til at Ap var imot opprettelsen av Nye Veier da det ble vedtatt i 2015.

- Samtidig har vi ønsket at Nye Veier skulle lykkes med sine prosjekter, ettersom vi er for å bygge ut de samme veiene. Og Nye Veier har gjort mye bra, sier Myrli, før han legger til:

- Flere steder er det nå mye støy omkring noen av Nye Veiers prosjekter, og det hevdes fra flere i anleggsbransjen at Nye Veier nå lager utbyggingsprosjektene så store at norske entreprenører ikke har mulighet til å konkurrere om oppdragene.

Les også: Vil ikke betale for egen parkering på Stortinget: - Bil er ikke et luksusgode

- Det stemmer ikke

Myrli sier Arbeiderpartiet derfor vil ha en gjennomgang av veibyggingen i Norge.

- Fra 2020 overtok fylkeskommunene det administrative ansvaret for fylkesveiene fra Statens vegvesen, inkludert bygging av fylkesveger. I tillegg har vi fått en del OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid), og alt dette gjør at vegsektoren nå er veldig oppstykket. Arbeiderpartiet har derfor sagt at vi vil ha en total evaluering av vegbygging i Norge, inkludert Nye Veier, sier han, og understreker:

- Jeg oppfatter at det er det forbundslederne i LO også har sagt.

Han slår også tilbake mot Høyres uttalelser om at Nye Veier har spart Norge for 59 millioner kroner.

- Det stemmer ikke, og er tilbakevist av samferdselsminister Hareide i brev til Stortinget, sier Myrli, og viser til statsrådens svar:

«Dette tallet viser altså ikke til kostnadsbesparelser knyttet til de veistrekninger selskapet allerede har bygget ut, men til forventet og beregnet økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet for utbygging av hele porteføljen som er tildelt selskapet.»