RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frykter konsekvenser av gratisaviser

Sist oppdatert:
Helge Rønning, professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, er bekymret for at alle gratisavisene på markedet skal undergrave journalistikken.

Metro og Schibsteds 20Minuten er to av gratisavisen som har vokst hurtig frem i avismarkedet de siste årene, med kjapp spredning både i Europa og på andre kontinenter.

Denne uken lanserte fet svenske aviskonsernet Metro International sin femte gratisavis i Spania, skriver NRK.no.

I dag har Metro et opplag på 600.000 i Spania og utgis som verdens største gratisavis i 29 byer på fire kontinenter. 20Minuten/20Minutter gis ut i 8-10 byer i Europa og har ikke til hensikt å drive gravejournalistikk.

- Jeg frykter at journalistikken i stadig større grad knyttes opp til annonsørenes interesser. Dette er et ledd i en kommersialsering av pressen som ihvertfall ikke jeg personlig er så glad i, sier Rønning ifølge NRK.

- Den brede, undesøkende journalistikken vil lide, elitejournalistikken vil alltid klare seg, tror Rønning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere