Gå til sidens hovedinnhold

Frykter leirskred midt i sentrum: - Glad for at Bane NOR tar nødvendige sikringstiltak

Kommer til å stenge vei i drøye tre år for at jernbaneutbyggingen i Moss kan fortsette.

Ordfører Hanne Tollerud kom med klar tale på hvorfor Bane NOR skal jobbe videre i det utsatte kvikkleire-området:


- Det anbefales ytterligere tiltak i området. Det anbefales også at kommunen innfører strengere tiltak for å ivareta sikkerheten i området, sa Birger Steffensen i Bane Nor på pressekonferansen.

Og han la til:

- Jeg vil poengtere at jernbaneprosjektet vil bidra til å gjøre Moss mer sikkert, og for Bane Nor står sikkerheten alltid høyest, sa Steffensen.

Ordfører Hanne Tollerud (Ap) sa at kommunens jobb er å følge nøye med på all aktivitet som skjer i kommunen.

- Jeg er glad for at Bane NOR kan foreta seg de sikringstiltakene som er nødvendig. Men jeg er selvsagt ikke glad for at Fjordveien stenges, og det opptil tre år. Jeg er uansett fornøyd med at vi setter i gang umiddelbare tiltak i kvikkleire-sonen, sa ordføreren.

Lav stabilitet

Etter nye undersøkelser i forbindelse med byggingen av en ny jernbanetrasé har Norges Geotekniske Institutt påvist nye kvikkleiresoner i Moss havn og Moss sentrum. Kvikkleiren i Moss havn har flere områder med veldig lav stabilitet og middels skredfaregrad. Det er dette området som påvirker jernbaneutbyggingen.

På grunn av kvikkleiren vil det gjennomføres flere sikringstiltak, blant annet en permanent støttevegg i Fjordveien i Moss sentrum. Dette innebærer at deler av veien, der det i snitt kjører i overkant av 10.000 biler per døgn, må stenges under utbyggingen. Etter planen stenges veien fra våren/sommeren 2021 og åpner først i 2024.

Ordfører Hanne Tollerud (Ap) sier at hun har forståelse for at mange er bekymret for kvikkleire etter skredet i Gjerdrum i romjulen.

– Kunnskapen vi nå har fått gjør ikke Moss farligere å bo i. Tvert imot gir kunnskapen oss mulighet til å ta nødvendige forholdsregler for å sikre en trygg utvikling av mossesamfunnet, sier hun.

Uro

Tragedien i Gjerdrum i romjulen har ført til enda større uro for jernbaneutbyggingen i Moss.

Grunnundersøkelser foretatt i forbindelse med jernbaneutbyggingen i Moss våren og sommeren 2020, avdekket en ny kvikkleiresone i Moss sentrum, samt at grunnforholdene innenfor området for jernbaneutbyggingen er verre enn først antatt.

Moss kommune og Bane NOR holdt pressekonferanse på Moss rådhus, etter at Norges geotekniske institutt (NGI) har ferdigstilt og oversendt en rapport om områdestabilitet til Bane NOR.

Les bakgrunnen her: Her frykter beboerne kvikkleire-skred midt i bysentrum

Riving av bydelen Nyquistbyen og bygging av ny jernbanelinje og ny stasjon har lenge vært et betent tema i Moss. Gruppen Bedre Byutvikling Moss (BBM) har lenge kjempet for å flytte jernbaneutbyggingen vekk fra havneområdet. I 2020 tok BBM kommunen og staten til retten for å stanse utbyggingen, men tapte i tingretten.

I tillegg til kvikkleira, har Moss en utfordring med Vansjø, som ligger i sentrum av byen. Vann derfra renner ikke bare gjennom elven ned til havet, men også gjennom løsmasser og jord under bebyggelsen.

Bane NOR legger ikke skjul på de vanskelige grunnforholdene, og har forståelse for at beboere i Moss er urolige, men mener at Moss vil bli sikrere som følge av jernbaneutbyggingen, og ikke motsatt.

Den ti kilometer lange strekningen fra Sandbukta til Såstad, via nye Moss stasjon, er budsjettert til over 13 milliarder kroner, skrev Nettavisen i mars 2020. Prosjektet skal være ferdig i 2025.

Les også: 165 millioner ekstra til sikring og kartlegging av kvikkleireområder