RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frykter overetablering i designbransjen

Sist oppdatert:
De siste årene har Union Design nærmest halvert inntektene, parallelt med at stadig nye konkurrenter har kommet på banen. – Det har blitt mange flere om benet, sier daglig leder Sigurd Weseth.

De siste par årene har stadig flere kastet seg på designbransjen. Aldri tidligere har så mange tatt designutdanning, og flere nye byråer har blitt startet opp. Blant de som har kastet seg på designbølgen er Dinamo, med sitt Dinamo Design, og Leo Burnett med Mission.

Konkurranse

Dette har ført til en ny konkurransesituasjon i designbransjen.

- Det er mange flere som søker seg til designutdanningene, både i Norge og utlandet. Dette har ført til at mange nye, og noen flinke, byråer har blitt etablert de siste par årene. Det har blitt mange flere om benet og jeg ser tendenser til en overetablering, sier daglig leder i Union Design, Sigurd Weseth.

Det har byrået hans merket på resultatet. De siste årene har inntektene sunket med rundt 40 prosent, fra drøye 12 millioner kroner i 2000, til 7,5 millioner kroner i fjor. Samme tid har de riktignok klart å snu driften fra minus til et plussresultat på nesten 600.000 kroner, noe Weseth er rimelig fornøyd med det.

- Vi hadde et brukbart resultat i fjor, men også vi har måttet omstille oss og blant annet sagt opp en del medarbeidere, forklarer han.

Frafall

Weseth tror at den store etableringen av nye designbyråer vil føre til flere nisjebyråer og et visst frafall. Han regner også med at vi i tiden fremover vil se en økt tendens til bransjeglidning, fordi mange reklamebyråer tilbyr designtjenester som et supplement til de mer utradisjonelle byråtjenestene.

- De rendyrkede designbyråene bør ta dette som en utfordring, fordi den kompetansen som finnes i disse byråene langt overgår den designkompetansen som reklamebyråene har, sier Weseth til Propaganda.

Tiden vil vise om det på lengre sikt er plass til så mange tilbydere av designtjenester. Likevel må vi ikke glemme at denne bransjen har vært vitne til en frontkollisjon. Overetableringen i designbransjen har falt sammen med nedturen i næringslivet. Kjøp av design- og reklametjenester har væt mindre. Det er en dårlig kombinasjon.

Samtidig mener Weseth at han ser en tendens til at flere flytter kroner fra reklamebudsjettene og over til designtjenester. En annen positiv tendens mener Weseth er den økende oppmerksomheten rundt design. Flere aktører bidrar til å øke oppmerksomheten ytterligere.

- Jeg tror dette markedet vil gå seg til over tid, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere