*Nettavisen* Nyheter.

“Fuck off, come closer”

Massekommunikasjonen er ambivalent, ber deg reise til... på den ene siden, samtidig som den inviterer, kommenterer studenter ved Kunstakademiet i Trondheim.

20.06.08 11:01

Trondheim Kunstakademis studenter angriper markedsføringen i juleavslutningen. 13 studenter har gått sammen om utstillingen «Fuck off, come closer».

Det er en slags kommentar til markedsføringens ambivalente kommunikasjon. På den ene siden ber reklamen deg holde avstand, samtidig som den på den andre siden skal trekke deg til seg.

- Alle tolker den tittelen litt ulikt, men en kjerne er nok at "fuck off, come closer" er en slags moderne markedsføringsteknikk. Gjennom en fuck off-holdning kommuniseres egentlig et fordekt: "Kom nærmere, kom nærmere". Markedet utnytter deg, men du kommer tilbake, igjen og igjen, sier tredjeårs-student Bjørn Kowalski (24) til Adresseavisen.

Kowalskis bidrag er store puslespillbiter og Playmobil-aktige figurer som man kan leke med i en slags utopisk fornøyelsespark, rammet inn av et stakittgjerde. Figurene er tilsynelatende uskyldige, men er for eksempel et byggesett med en Plamopike som utfører oralsex med en Playmomann. Playmobil-logoen er byttet ut med en Pedofil-logo.

- Temaet er misbruk. Kritikken blir mye sterkere hvis du oppfatter det hele som en overfladisk lek med merkevarer, for så gjennom deltakelse oppdage at det er en inderlig kommentar på misbruk av barn, sier Kowalski, som oppfatter moderne markedsføring som en form for misbruk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.