Gå til sidens hovedinnhold

Full krig om ansatte: - Kunstig høye lønninger

Desperat mangel på arbeidskraft i et sommer-Oslo som koker over av øltørst og utelivslyst.

Se hvorfor utelivssjefen mener situasjonen kan bli kritisk:

AKER BRYGGE (Nettavisen): - Det er krig om å få tak i ansatte. Noen tilbyr astronomiske lønninger, som andre ikke har muligheten til å gi, og det er ikke greit, men sånn har det blitt - den enes død, den andres brød. Det er veldig, veldig vanskelig, sier en oppgitt Laila Sagmyr Hansen til Nettavisen utenfor Jarmann Gastropub på Aker Brygge.

Hun er driftsjef hos Akershusgruppen, som består av totalt 14 restauranter og utesteder, blant annet Brasserie Hansken, Nydalen Bryggeri & Spiseri og Jarmann Gastropub.

Felles for dem alle er at de har hatt en gigantisk etterspørsel etter både kokker, servitører og bartendere siden koronapandemien begynte å løsne på det harde smittegrepet i landet. Og nå nærmer det seg sommer, sol og utelivsinteresserte gjester.

- Vi hadde gledet oss masse til å åpne opp igjen etter korona, men vi har massive problemer med ansatte. Det er supervanskelig å få tak i folk. Det sliter vi veldig med, fortviler Hansen utenfor én av bedriftens restauranter på Aker Brygge, Jarmann Gastropub.

Les også: Første uke på åtte måneder uten koronadødsfall: – Kan se lyst på tiden fremover

- Gruer oss

Naborestauranten drøye 100 meter unna, TGI Friday's, sliter med de nøyaktig samme utfordringene - i likhet med mesteparten av landets uteliv.

- Det er et stort problem. Vi får ikke tak i verken kokker eller kvalifiserte servitører. Så det gjør at vi har kapasitetsproblemer. Det henger sammen med de restriksjonene vi har hatt i vår bransje gjennom lang tid, forteller daglig leder i TGI Friday's hovedkontor American Bistro Scandinavia, Tore Garmo, til Nettavisen.

De har prioritert heller å ha bedre bemanning og bedre kapasitet tidlig på dagen og tidlig på kveldstid, men likevel er det ikke nok.

På grunn av nedstengingen måtte den amerikanske kjeden permittere mange av sine ansatte, som igjen fant seg andre arbeidsplasser. Samtidig har mange av de både faste og sesongansatte vært folk fra andre nasjoner.

- Reising over grenser i Europa har jo også vært mer eller mindre fraværende. Det er dessverre ettervirkningen av lang tid med korona og nedstengning, sier Garmo.

Sagmyr Hansen forteller at de enn så lenge har klart å opprettholde kapasiteten de fleste steder, men driftsjefen bedyrer at de er på bristepunktet.

- Vi klarte heldigvis å holde alle våre restauranter oppe til midnatt, når det ble utvidet for et par uker siden, men vi både gruer oss veldig og gleder oss til man er i gang med skjenking til klokka 03.00. Vi vet at flere av våres steder ikke har mulighet til å ha åpent til klokka 03 fordi vi ikke har ansatte, sier hun.

Les også: Storbank nekter uvaksinerte å møte opp på jobb

Kunstig høye lønninger

Hos grillrestauranten Way Down South på Grünerløkka har situasjonen ført til at de må holde stengt to dager i uken. Det får daglig leder Ann Sung-An Lee til å fortvile.

- Vi er veldig bekymret nå som fellesferien nærmer seg, vi har ikke nok folk. I tillegg er det et interessant fenomen at nyoppstartede restauranter finansiert av større grupper, for eksempel på Aker Brygge, har råd til å betale kunstig høye lønninger til kokker og servitører. Man får se en utvandring dit, til disse nye stedene, mens vi andre ikke kan konkurrere lønnsmessig, forteller hun til Nettavisen.

Lee sier hun har hørt flere utrolige historier fra serveringsbransjen, med unormalt høye lønninger flere nye steder.

- Det er veldig utfordrende å konkurrere slik. Jeg er på datamaskinen hver dag, prøver å ringe 10-12 personer etter å ha lest CV-ene deres og arrangerer prøvevakter, men folk dukker ikke opp. Plutselig har de fått et tilbud et annet sted, sier hun.

Les også: Delta plus: Enda en ny variant vekker bekymring

- Et av de største problemene

For de som allerede er ansatt i restaurantbransjen er det heller ikke noe lettere. Laila Sagmyr Hansen forteller at de fleste av deres ansatte må «løpe som gale» for å takle den store pågangen.

- Vi er jo vant til å ta inn masse sommervikarer og sesongarbeidere, men de får vi ikke tatt inn siden de ikke kan komme inn i landet. Studentene vi har pleid å ha på sommeren, som kommer tilbake til byen for å jobbe, har flyttet hjem fordi Oslo ikke har vært en by å bo i det siste halvåret. Det plager oss hver dag på jobb, forteller hun.

- Hvor stort problem er det at nettopp grensene er stengte, slik at dere ikke kan få inn arbeidskraft utenfra?

- Det er det som er et av de største problemene våre nå, at vi ikke får inn de som vi pleier å få inn. Da har vi ingen å ta av, mener Hansen. Hun håper inderlig myndighetene tillater mer arbeidskraft fra andre land, men skjønner også at situasjonen er vanskelig.

Garmo forteller at de i TGI Friday's bruker store ressurser i håp om få fram folk fra lister av gamle ansatte, samt bruker rekrutteringsselskaper og nettverket de allerede har.

- Men vi er rett og slett for lite folk tilgjengelig. Det er ikke heller sånn at det er en stor grad av ledighet, hvor man kan rekruttere fra en ledighetskø. Vi står midt i sesongen, og da kan vi ikke sette på folk uten bakgrunn i faget og håndverket. Det er mange dilemmaer om dagen, selv om vi selvfølgelig er veldig glade for å være i gang, sier den daglige lederen.

Les også: FHI-topp bekymret for at folk ikke møter opp til avtalt vaksinetime i sommer – kommer med klar oppfordring

- Skyteskive

Han tror derimot ikke alt er fikset ved at grensene åpner igjen.

- Det kan ha mye å si, men det er ingen «quick fix». Problemet er varigheten på nedstengningen. Så det blir nok en sesong hvor vi ikke greier å komme helt tilbake til normalen. Generelt sett har ikke myndighetenes virkemiddelbruk mot vår del av næringen nødvendigvis vært så treffsikker som vi skulle ønske, sier Garmo og legger til:

- Jeg synes også at mye av denne nedstengningen rettet mot vår bransje ikke nødvendigvis har vært forankret i et godt dokumentert behov for smittevern. Samtidig forstår vi at vi som bransje og næring må ta vår del av støyten. Men som med skjenkepolitikken er det lett å gjøre vår bransje til skyteskive, sier han tørt.

Lee mener også problemene stikker dypere for restaurantbransjen som helhet.

- Selv om det absolutt ville hjulpet å få åpnet grensene igjen, så er dette et norsk problem. Vi har konstant blitt plassert bakerst i køen, og det er ingen særlig lukrativ måte å jobbe på. Presset på både meg selv og andre har vært utrolig høyt, og vi har sett at flere har gått både konkurs og ikke fått nok hjelp, påpeker hun.

Ustabiliteten som har dukket opp i yrket, mener Lee har ført til at flere folk ikke lenger vil jobbe i bransjen.

- Men vi fortsetter å kjempe og leter etter kvalifiserte, utdannede eller erfarne folk. Det er veldig tynt nå, medgir hun.

Også Hansen sier de mer enn gjerne tar imot jobbsøkende, men påpeker at det ikke nødvendigvis betyr at mange må utelukkes.

- Vi tar imot alle mennesketyper, både med og uten erfaring. Bare de har raske bein, er glad og lykkelige, løper rundt og tar vare på gjestene våres, må de gjerne komme til oss.